Aldrig riktigt känt mig trygg hemma
hej
jag är en tjej på 14 år som bråkar sönder med min familj. jag har aldrig riktigt känt mig trygg, hemma med mina föräldrar. så långt som jag kan minnas så har dom bråkat och skrikit på varandra varje dag flera ggr. i 8 år har jag försökt säga till dom att jag mår inge bra av att ni bråkar men dom har aldrig lyssnat utan dom har istället blivit arg på mig och börjat sucka osv. då har jag trott de varit mitt fel, och därför lagt all skulden på mig. att de är mitt fel att fom bråkar osv. nu när jag blivit äldre och börjat fatta mer har jag mått rent ut sagt skit över dehär. jag kan varken äta, vara glad eller snäll när jag är med mina föräldrar. dom har sårat mig så otroligt mycket och jagvhar gett dom så många chanser men dom har aldrig tagit vara på dem. jag har skurit mig själv när dom bråkat och gått ner mycket i vikt pågrund av att jag inte kan äta när jag är med som för jag är rädd att de ska bråka osv. nu på senare tid har jag förklarat att jag vill ha en paus från dom i minst två veckor. bara ta de lungt slippa klumpen i magem när dom är hemma och bara fokusera på mig. jag vill bo hos min syster som är 25 år gammal, men mina föräldrar tillåter mig inte. jag tror att de som är hjälpen i dehär tillfället när de gått så långt att jag får bo nån annanstan i typ 2 veckpr till en månad. jag måsge få space. mina föräldrar har inga vänner att gå till dom har bara varandra, alltdå är dom alltod hemma och då känner jag bara mig så instängd.
jag har bråkat så otroligt mycket med mina föräldrar och sagt så sjuka elaka saker men jag kan inte kontrollera det. jag vill ge igen efter allg de sårat på mig. men efter så får jag extrema skuldkänslor. men dom fattar inte hur jag mår. jag vill bara komma bort från dom ett litet tag, har ni något tips på vad jag kan göra?
skriv inte att vi ska ha ett möte eller liknande för de kommer inte hjälpa, tro mig du känner inte mina förälfrat..
lalala

BUP svarar:
Hej!
Dina föräldrar har bråkat med varandra under lång tid. Det är inte konstigt att du då inte känt dig trygg hemma och att du inte mått bra. Det är lätt att som barn själv känna skuld i en sådan situation fastän man inte har någon skuld. Att du själv bråkat med dina föräldrar är inte heller konstigt. När klimatet hemma är så fyllt av konflikter är det nästan omöjligt att själv hålla sig lugn. Och varför skulle du? Det är klart att du är arg på dem.
Har dina föräldrar aldrig sökt hjälp med sina konflikter genom att söka familjerådgivning eller annan hjälp? De verkar inte ha förstått hur deras konflikter påverkat och ännu påverkar dig.
Nu känner du att du behöver komma hemifrån. Det kan vara en god tanke. Kanske behöver du vara hemifrån längre än bara en månad.
Du vill ha tips hur du kan göra. Du har föreslagit dina föräldrar att du ska bo hos din syster. Men dina föräldrar går inte med på det. Finns det någon annan vuxen som du kan bo hos som dina föräldrar kan gå med på?
Annars är det socialtjänsten som kan hjälpa till i sådana här situationer. På länken koll på soc kan du läsa mer. Men du säger att dina föräldrar inte skulle gå med på något möte. När barn far illa som du gör och har gjort, behövs inte föräldrarnas godkännande för att socialtjänsten ska gå in. Det behövs att någon, du själv eller någon annan kontaktar socialtjänsten och gör en orosanmälan. Om du berättar för någon t.ex. skolkurator om hur du har det, kan alltså denna kontakta socialtjänsten.
Om det känns för svårt att göra det tycker jag absolut att du ska vända dig till någon som du kan tala med, tex till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa till eller chatta med BRIS där du  kan vara anonym om du vill.
Försök! Så här ska du inte behöva ha det!