Min hjärna är ständigt påslagen av olika tankar
Min hjärna är ständigt påslagen av olika tankar, och jag måste sortera mina tankar hela tiden. Jag får ångest när det inte går som jag har tänkt mig eller när saker och ting förändras. T ex. en stol som alltid har stått i köket och som jag använder ofta helt plötsligt är borta, eller när datorn helt plötsligt är trasig utlöser det en sådan starkt ångest att jag får hallucinationer. När datorn gick sönder kändes det som om något inom mig brast och gick sönder. Jag är en social och utåtriktad kille, spelar fotboll på högnivå. Inget konstig alls förutom mina tankar. Jag har svårt att göra mig av med saker, min mamma säger att jag är en samlare. Kan inte göra mig av med skokartonger och kläder som jag inte använder längre. Jag har varit på bup och de kom fram till lätt adhd. Nu går jag på ungdomsmottagningen bara för att göra mamma och min lilla syster glad. Jag finner inte motivation liksom. Emellanåt får jag  starka utbrott som jag inte kan kontrollera, därför jag känner en sådan frustation. Emellanåt går jag med självmordstankar för det känns så jobbigt. Jag kan berätta och vara öppen för min mamma, men det finns mycket inom mig som jag inte får ut. Jag vet att jag skulle kunna gå mycket längre vad gäller fotbollen och skolan men har svårt att hitta motivation vilket man inte kan tro när man ser på utsidan. Det som stör mig är att jag inte kan släppa en tanke, te x när jag lämnade in min jacka om den blev helt fel sydd, hos en skräddare. Detta leder till ångest för att jag inte kan släppa tanken, mamma säger att jag upprepar samma sak om och om igen när det gäller jackan, kan gå med det i flera dagar. Jag vill ha lugn och ro i min hjärna. Jag har ingen som helst motivation till något vilket man inte kan tro. Har inte tid eller lust att gå och prata och jag kan klara av den här problematiken på egen hand och skulle vilja få råd och tips från  er?
Jag tror jag kan klara av den här problematiken på egen hand och skulle vilja få råd och tips från Er?
Lite kort om min bakgrund. Fick en lilla syster när jag var 1 år och mamma berättade för mig att jag hade ångest en kort tid efter hon kom. Blev rätt för skuggor enligt min mor och det var en barnsköterska hos oss. Sedan när jag var 3,5 år skildes mina föräldrar men hade en god relation med båda föräldrarna, vi bodde varannan vecka hos mamma och pappa. När jag började sjuan förändrades pappas situation och han fick panikflytta in till stan från vårt barndomshus vilket inte vi fick veta förrän det skedde.  Sedan dess har jag mestadels bott hos min mamma. Har detta något att göra med mina tvångstankar?. Har väl en viss tvångshandling också men det förhindrar inte mig i vardagen vad jag anser. Det kan vara jobbigt men inte att jag begränsas. Det enda som kan begränsa just den saken är att jag har svårt att ta hem kompisar som ska vara på mitt rum, tycker det liksom blir rörigt när dom har varit där.
AB

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag undrar varför din mamma och syster blir glada över att du går till en ungdomsmottagning och pratar. Tycker de att du har problem som du kan få hjälp med? Du själv tar upp en del mer eller mindre allvarliga problem såsom ångest, starka okontrollerade utbrott, vissa tvångstankar och tvångshandlingar och självmordstankar. Kanske är din mamma och syster orolig för dig och känner sig lite lugnade av att du har någon att prata med och som vill hjälpa dig?
Men du känner dig inte motiverad och tänker att du kan klara av din problematik på egen hand med hjälp av råd och tips från oss. På sätt och vis får du alltid klara av din problematik på egen hand och vare sig vi ger dig behandling, råd och stöd eller ungdomsmottagningen så är det du i slutändan som bestämmer hur du vill och kan använda det vi kan erbjuda. Fördelen med att gå regelbundet är att ofta behöver man någon att prata med under tiden man prövar sig fram att må bättre. Det brukar aldrig räcka att bara få lite tips en gång för att ”klara av” sådana problem du beskriver. Men jag tycker det är bra att du vill pröva själv.
Vad jag inte riktigt förstår är hur din kontakt med ungdomsmottagning blir ett hinder. Kanske är det för du inte valt själv utifrån egen motivation? Eller trivs du inte med den person du träffar? Kanske kan du prata med den du träffar om din bristande motivation och din lust att klara av din problematik själv. Det tror jag skulle vara bra och utifrån det samtalet kanske du bättre kan välja hur du ska gå vidare.