Vill ha hjälp, för jag mår skit
hej jag är en tjej på 13 år. jag mår skit och orkar inte leva längre. det har vart så länge nu typ 4 månader. jag har börjat skära mig på mina armar o lår ibland blöder de rätt mycket med de känns som om det blir bättre om jag bara skadar mig lika mycket som andra hatar mig. tänker alltid när jag åker bil om jag bara skulle hoppa ut genom dörren på motrvägen skulle allt vara slut och ingen hade behövt bli sårad eller besviken på mig mer. allas liv gade varigt enklare liksom. jag vill ha hjälp men jag vill inte att min mamma ska tycka att jag bara överdriver eller så för de säger hon ofta när jag säger hur jag mår. då kan hon svara typ att de bara är att bita i hop eller så. inte ens min mamma orkar med min problem längre o det gör inte jag häller. så vad ska jag göra?
hon som alltid förstör

BUP svarar:
Hej!
Det låter som om det hände något precis före sommaren, eftersom det är så länge som du har känt så här, om jag förstår dig rätt. Var det något speciellt som hände? Du kallar dig "hon som alltid förstör" - det undrar jag också över. Vad är det du tycker att du förstör? Varför tänker du att någon är sårad och besviken på dig, att du är hatad? Vad har hänt?
Hm...
Det där med att skada sig, hoppa ur bilen i farten och så är inga bra idéer. Det löser ingenting. Helt säkert är att ingens liv blir enklare av att du gör dig själv illa eller försvinner. Inte ditt, inte din mammas och ingen annans heller.
Det där med att be om hjälp är däremot helt rätt. Bra gjort!
Nästa steg jag vill att du tar är att gå till någon vuxen i din närhet. Jag tänker att du nog i alla fall ska prata med din mamma igen. Kanske kan det vara bra om det finns en annan vuxen med då också. T ex skulle det kunna vara kuratorn på din skola. Vet du vem det är, var hen sitter och vilka tider hen är på din skola? Det kan också vara någon annan, en släkting, en vän till familjen, skolsköterskan, vem som helst du tror du skulle kunna prata med. Om det känns bättre kan du först prata med den personen innan du pratar med din mamma igen. Det viktiga är att du håller fast vid det du skrev här till oss, att du vill ha hjälp.