Dyslexiutredning, hur går det till?
Hejsan, Igår hade vi ett oförberett engelska läsförståelse test där vi fick 50 min på oss att göra det. Jag satt där hela timmen ut men förstod bara tre grejer. Jag satt där och fokuserade som aldrig förr typ och då denna tid var ute fick jag en panikattack att det här året kommer inte gå bra. Jag har pratat med min lärare och hon vet att jag får det svårt när det kommer till läxor och prov. Jag vill verkligen inte gråta efter varje prov vad ska jag göra. Både mina lärare och föräldrar har bestämt att vi ska göra en läs-och skrivförståelse men va gör man på den utredningen?? Jag vill inte va den som gråter och är arg ock ledsen efter varje prov// någon som har väldigt svårt för skola som också är i det stadie av sista året av grunskolan
SN

BUP svarar:
Hej!
Oförberedda prov. Jag kommer ihåg hur det kändes. Att sitta och titta på när ens klasskamrater jobbar på. När de skriver så pennan glöder. Själv tror man att man ligger hopplöst sist och har svarat fel på alla frågor. Ingen kul upplevelse för dig med det oförberedda engelskaprovet. Det låter jobbigt att vara stressad och orolig över att skolresultaten inte ska bli bra när du är ambitiös och vill göra bra ifrån dig.
Du undrar hur en utredning går till? Den informationen behöver skolan ge till dig och dina föräldrar. Så att du kan förbereda dig på bästa sätt. Bra att din lärare vet att läxor och prov är svåra för dig. Det behöver finnas en förståelse att skolarbetet tar lite längre tid för dig. Är imponerad över att du kämpar och vill klara av skolan. Många ungdomar beskriver att de två sista åren på högstadiet är jobbiga. Betygshets och skoltrötthet. Du verkar ha energi kvar att arbeta för att få bra betyg. Om utredningen visar att du har dyslexi, ett annat ord för läs och skrivsvårigheter, då finns det hjälpmedel som kan underlätta för dig i skolan.
Tack för ditt brev och lycka till!