Mörkrädd
Jag är bara 12 år men väldigt mogen för min ålder (personer som inte känner mog tror att jag är 14-16 år). Mina kompisar är även väldigt mogna för sin ålder. Jag är jätte rädd för allt men mest för mörker. Jag brukar vara ute till 22-23 på kvällen springer alltid hem och får lite panik. Idag t.ex. sprang jag och trillade så jag började blöda på knät och mina byxor gick sönder. Jag kan oftast inte sova på kvällarna och har jätte svårt för att sova själv. Jag sover ALLTID med lampan tänd för att annars blir jag rädd att en person ska vara i mitt rum och mörda mig. Jag och mina kompisar pratade idag om hur fel det är att vi människor ska kunna vara rädda för andra människor. Mina kompisar är också rädda men jag tror jag brukar vara räddast. Jag har berättar för mina föräldrar att jag är riktigt mörkrädd men de fattar inte så för det mesta skiter de bara i det. Jag brukar även gråta på kvällarna för att jag rädd och jag kan aldrig kolla på läskiga filmer med kompisar ich när de undar varför tycker jag det är jätte pinsamt att berätta. Jag har ganska många problem så jag skulle gärna vilja typ kunna prata ut med någon som inte vet vem jag är eller så. Är detta en sida som man kan ha kontakt med samma person hela tiden eller är det olika hela tidnen? Om det inte är så har ni något tips på en bra sida då.

BUP svarar:
Hej!
Vet du att rädslan för mörkret är människans följeslagare sedan urminnes. Det bottnar egentligen i vår biologi och i evolutionen. Även urmänniskan hade erfarenhet av att man svårare kan se faror när det är mörkt och att många vilda djur jagar under natten. Det är alltså varken ovanligt eller konstigt eller ens något nytt. Vi vill lysa upp våra gator och parker. Och det är också sant att de allra flesta människorna helst undviker mörka platser pga att det tyvärr händer ibland tråkiga saker i mörkrets skydd.
Men det är viktigt att skilja mellan befogad rädsla och rimlig försiktighet å ena sidan och rädsla som uppkommer när man egentligen är helt trygg. Till exempel är det bra om en vuxen följer hem en tolvårig eller om tonåringar går i grupp om de är ute sent på kvällen. Det är faktiskt en allmän rekommendation i storstäderna eller om det har hänt något i ett visst område där man än så länge inte hittat en gärningsman/kvinna.
Å andra sidan behöver man inte vara rädd eller orolig i sitt eget trygga hem, speciellt om även andra finns i lägenheten/huset. Som mamma, pappa, syskon. Att man ändå vill ha en lite lampa tänd har  ingen betydelse i sig, det viktiga är att man har det så på natten att man sover gott.
Däremot blir det ett problem om du är så orolig att du på kvällarna gråter av rädsla och det blir svårt för dig att blunda, släppa kontrollen och ge dig hän till sömnen. Det vore bra om dina föräldrar förstod det att ni behöver hjälpas åt att steg för steg minska din oro. För detta skulle ni kunna få rådgivande samtal på BUP-mottagningen som man geografiskt tillhör (adresser finns på vår hemsida) eller kanske på vårdcentralen om de har infört psykolog- eller kuratorsmottagning (ring och fråga). Du är inte det första barnet, din familj är inte den första familjen som söker vägledning för att barnet i familjen sover dåligt av oro på kvällen/natten.
Du frågar om man kan hålla kontakt med oss på denna sidan. Svaret är nej, det går tyvärr inte. Vi svarar bara en gång till varje barn/ungdom och ger råd och hänvisning vart man ska vända sig med det problem man har.
Däremot kan du gå in på Tjejzonen och chatta med någon där för att börja ta stegen på väg bort från din nuvarande oro på kvällarna.
En sak till. Vi är olika personer med olika egenskaper och vi är också olika på hur känsliga vi är för olika intryck och olika saker. Du kan lugnt säga till dina kompisar att du känner dig själv så bra att du vet att du är för känslig för läskiga filmer. Det är du inte ensam om. Många ogillar att bli skrämda av läskiga eller skräckfilmer som ju siktar sig på att skrämmas. Att kunna och våga säga ifrån något man inte gillar är bara tecken på styrka inte feghet.
Stå på dig och se de filmer du gillar.