Vad göra för att inte må "skit"
hej jag har självmords tankar och har skärt mig. jag orkar inte leva jag har mått skit detta året. vad ska jag göra?
Emmy

BUP svarar:
Hej Emmy!
Du skriver en förtvivlad rad, du mår jättedåligt. Jag vet inget mer än det, jag vet inte om det har hänt något i ditt liv som gör att du hamnat i en så djup svacka. Men du skriver i alla fall att det har blivit så under det senaste året, vilket betyder att det inte har varit alltid så.
Alltså frågan kommer direkt: vad har förändrats till det sämre? Vem fanns tidigare för dig -föräldrar, släktingar, vänner -som hjälpte dig att må bra?
Det finns perioder i alla människors liv, det gäller både barn, ungdomar och vuxna, när man ser bara mörkt, när man tappar tron på sig själv och andra i ens närhet och man söker efter ett halmstrå för att orka. Jag förstår ditt korta mejl som ditt sökande efter det här halmstrået och jag hoppas du hittar det i mitt svar.
Du måste tala med någon klok vuxen om hur du mår. Det värsta är om du försöker dölja ditt mående för då kan du inte få hjälp. Vem kan du tänka dig att prata med?
Någon av dina föräldrar? Vad vet de om dina problem? Går det att tala med dem eller är du rädd för att de inte skulle förstå dig eller ännu värre skulle förminska dina problem och kanske till och med bli arga på dig? Det bästa är om du försöker att tala med dem, det kan hända att de vill och kan hjälpa dig mer än vad du tror. Ni tillsammans kan då söka hjälp på BUP (adresser finns på vår hemsida).
Om du tror att det är helt uteslutet ska  du söka upp kuratorn i skolan eller skolsköterskan. Du kan också gå direkt till Ungdomsmottagningen. På nätet kan du chatta med någon hos Tjejzonen, ringa/mejla/chatta på BRIS eller på Självmordslinjen.
Jag vill upprepa, sök omgående hjälp! Det finns säkert orsaker till att du har börjat må så bottenlöst dåligt och man måste se dessa orsaker för att kunna göra något åt dem. Att skära sig själv löser inget problem, ger inte nya perspektiv, ger inget hopp, ger inget stöd, det är ingen utväg. Ditt liv är lika värdefullt som andras, du ska leva, du ska återfå ditt hopp om din framtid oavsett vad som ligger bakom ditt nuvarande tillstånd.
Läs gärna de korta artiklar jag bifogar här nedan och även andras mejl som skrivit till oss när de mådde så dåligt som du. Jag hoppas du får uppmuntran även där till att våga söka hjälp på någon av de vägar jag föreslagit.