Tränar avancerat
Hej! Jag är en tjej på 13 år som tränar avancerad dans flera timmar i veckan. Detta gör såklart att jag måste hålla mig i form, och på senaste så har jag tänkt väldigt mycket på det. Jag har bland annat tänkt väldigt mycket på min vikt och vad jag stoppar i mig, och det har till och med hänt ett flertal gånger att jag har fått ångest av att äta mat, för att jag anser att det är onyttigt, även fast det bara är helt vanlig mat. Jag fryser ofta, har sömnproblem och även problem med att koncentrera mig i skolan (vilket jag aldrig haft problem med förut) Jag är 173 cm lång och väger 46kg vilket jag vet är lite lite, och jag vill absolut inte gå ner i vikt, men jag vill inte gå upp heller, och de senaste veckorna så har jag känt en viss oro för att om jag fortsätter som jag gör så kanske jag kommer det. Min plan har varit att halvera mina måltider och satsa stenhårt på träningen, men jag vet ju själv att det inte låter hälsosamt, åtminstone inte för mig då jag redan är lite underviktig, och behöver all energi till mina träningar... Jag vet inte varför jag känner såhär, är det möjligt att jag har en ätstörning, och borde jag söka hjälp, men isåfall hur? Jag vill verkligen inte att mina föräldrar ska få veta, och jag vill inte heller lägga någon slags tyngd på mina vänner genom att berätta för dem, så att de oroar sig. Det känns också som att UMO inte skulle ta mig seriöst då jag vet att detta inte är så jätte allvarligt, och jag gillar inte min skolkurator. Vad ska jag göra, hjälp?
E

BUP svarar:
Hej E!
När jag läser ditt mejl förstår jag att du förra veckan fick ett svar på samma fråga av oss.Vi brukar inte gå in i diskussion med ungdomarna och svara flera gånger till samma person. Vi vill inte att någon skulle tro att det går att lösa sina problem genom en mejlväxling med oss. Därför ger vi istället råd hur och var man kan få hjälp, vad man ska tänka på och också visa att vissa steg måste ungdomen själv ta.
Att jag ändå svarar till dig nu beror på att du tydligen missförstår vad till ex UMO gör. Du avvisar möjligheten att vända dig dit med att de inte skulle bedöma dina problem som allvarliga.
Kort vill jag säga, det är din bedömning, inte deras! Att vara på väg att utveckla ätstörning, att kroppen inte får tillräcklig näring och att man åtminstone delvis till följd av detta får problem med koncentrationen och därtill även sömnsvårigheter är allvarligt. Du måste få hjälp.
Jag upprepar de råd du fick förra gången. UMO är rätt ställe för dig att vända dig till. Hjälp på nätet fick du också förslag på. Detta förslag gäller för du inte ville att dina föräldrar ska veta något. Men under alla omständigheter skulle det vara bäst om du kunde tala med dina föräldrar och be de också att stötta dig och få en balanserad kontroll över din vikt. Det ingår i föräldrarollen och föräldraansvaret att alltid finnas till för sitt barn och speciellt när barnet har svårigheter med någonting. Tillsammans med dem kan ni också kontakta den BUP-mottagning du tillhör (adresser finns på vår hemsida).
Du tänker uppenbarligen för mycket på andra, du vill inte "lägga någon slags tyngd" på dina vänner, du vill skona dina föredrar, du kanske tror att du klarar alla dina problem på egen hand. Det gör man ofta inte, alla människor, oavsett ålder har perioder i livet när hjälp utifrån behövs. Att ta ansvar för sig själv kan betyda att man ber om hjälp av sina närmaste eller söker hjälp själv. Följ alltså de råd du har fått av oss förra vecken och idag.