Ska jag bara sitta och spotta ut energi tills jag blir bra?
Hej!
Jag går hos en kurator på bup och han sa att om jag ska bli av med min ångest måste jag lägga ner tid och energi på att må bättre. Men jag fattar inte, ska jag bara sitta och spotta ut energi tills jag blir bra?? Jag har svårt för att låta min själv känna känslor och MÅ i allmänhet, alltså tränger undan känslor för att slippa hantera dem. Han har semester nu så jag kan inte kontakta honom själv och fråga och jag vet inte vart jag ska vända mig. Hoppas ni fattar.
Tack
Hanna

BUP svarar:
Hej Hanna och tack för din fråga!
Din behandlare har rätt i att det krävs en hel del arbete för att börja må bättre. Det kommer inte av sig själv. En del av det arbetet innebär att våga möta det som är jobbigt, som gör en rädd och ger en ångest. Att tränga undan tankar och känslor kan fungera för stunden och i vissa situationer, men i längden är det bättre att våga möta det tuffa och hitta sätt att hantera det.
Vad synd att din kurator är på semester nu. Han borde har gett dig mer information om hur din behandling ska gå till. Ofta dyker det upp frågor hos en efter ett besök och då är det bra att kunna ta upp dem vid nästa tillfälle. Om det dröjer länge tills du träffar din kurator igen så tycker jag du ska skriva ned dem och ha med, så att du inte glömmer bort dem.
En sajt som jag tror kan vara hjälpsam för dig är Snorkel, där får man en hel del bra tips på vad man kan göra själv - till exempel när man har ångest.
Hoppas du träffar din kurator snart igen så att du får mer tydlighet i hur din behandling ska gå till.
Ha det så bra och var rädd om dig.