Ska jag prata med skolkuratorn eller inte?
Hej bup!
Jag är en tjej på 14 år som under en längre tid (snart 1 år) mått väldigt dåligt. Jag har skadat mig själv i perioder och haft/har självmordstankar. Jag har haft bra kontakt med min kurator och min lärare men nu på senare tid så har jag "slutat" att prata med dem för jag börjar tänka "varför" varför ska jag prata med dem ner de ändå inte kan göra något och hag tycker de bara känns fel att prata med dem om hur jag känner, jag vill förstås göra de men jag vet inte hur jag ska börja. detta har nu lett till att jag mår ännu sämre och jag vet inte vad jag ska göra längre.. de ända som känns bäst är bara att packa väskan och dra härifrån.
Wilma

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag blir lite nyfiken på vad det kan ha varit som fick dig att sluta prata med skolkuratorn och läraren fast du egentligen också vill fortsätta. Du skriver att du tänkt att de egentligen inte kan göra något och det känns fel att prata med dem. Kanske var det något som hände? Kanske sa någon av dem något som du inte tyckte om eller som du inte håller med om? Jag tror du ska försöka lista ut vad det kan vara.   Vad som också kan hända när man går till någon och berättar om sig själv kan vara att man börja känna sig beroende av den andre. Det kan kännas som att man inte är riktigt självständig längre  -att man behöver någon och det kan kännas hotfullt. Speciellt när man är i din ålder och är på väg att bli vuxen och ska lära sig klara sig själv. Men vi behöver alla någon eller några att prata med och det gäller hela livet och bäst är om vi också kan säga till när den andre säger något vi inte gillar och vi kan göra det utan att vara rädd att vi förstör relationen.
Men, det låter som du vill börja prata med dem igen och nu inte riktigt vet hur du ska komma tillbaka. Jag tror inte det behöver blir något problem.Att du velat pröva själv och göra en paus är inte konstigt.
Lycka till!