Vill prata om självmord
Hej
jag vill prata om självmord
jag själv vet inte vilken gräns självmordstankar är till det bliv grovt.
Jag har länge inte orkat leva. (Första början var i femman nör jag fick anorexia) Det ledde till att jag ofta fick svårt att sova och vakna. Sova, för att jag tänkte ofta om döden. (Hur, när, varför..). morgonen, för att jag älskar att sova för då "lever" jag inte..om du förstår vad jag menar. Det gick vidare till vissa perioder att jag fick svårt koncentrera i skolan. Däremot hemmet kan jag knappt plugga, det är en stor ansträngning att plugga något.
För mig är det såklart jobbigt att gå i skolan med tankarna full och ångest. Man bara längtar till en viss datum, där jag ska dö. För jag orkar inte mer, allt har blivit så tråkigt, det är till Och med svårt att kolla på 10min klipp, om det inte handlar om mörka sidan. Jag orkar inte ens att skriva det här, därför skriver jag lite flamsigt och lämnar STORA luckor.
Men frågan är att jag vill begå självmord för jag orkar verkligen inte att leva. Men ändå så ser jag det som ett rop på hjälp?
Jag kan säga att mina föräldrar vet inte om det. Dels för att mamma mår inte så bra så vill inte tynga de. Vill även göra de en tjäns att dö för det är väl det de vill? Efter all bråk jag har skapat mellan mamma och pappa?
Mina vänner vet inte heller om det...eller kanske tre st men ingen av de förstår. De säger att det är en överdrift och att jag vill ha uppmärksamhet (jag har en rädsla att stå i centrum om du ville förstå). Mina vönner säger även att det inte är så farligt och de får väl också en tjänst att jag dör. För det är väl det de också vill? Efter all konflikter och förlust jag har gjort mellan oss och de? men jag känner snart att jag ska backa från världen och göra alla de en tjänst.
Jag vet även hur jag ska dö, när och vart. Jag har testat det ett antal gånger.
Vill dö.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du vill prata om självmord och du tänker att det är ett rop på hjälp. Det tror jag också – ett mycket desperat rop på hjälp. Men du måste låta andra viktiga personer veta annars kan de inte hjälpa dig! Du har berättat för en del vänner men du tycker att de inte förstår. Du tänker att du nog gör andra en tjänst om du tar ditt liv. Så kan man tro om man är djupt nedstämd och deprimerad. Då tror man inte att man är något värd eller att andra tycker om en. Men jag är övertygad du har alldeles fel.
Dina föräldrar och vänner gör du ingen tjänst om du tar ditt liv. Tvärtom, det är det värsta som kan drabba dem. De kommer att sörja dig och troligen anklaga sig själva resten av sina liv. Jag tycker du ska berätta för dina föräldrar om dina planer och låta dem hjälpa dig nu när du mår så dåligt. Och det är bra för dig nu att förstå att även om du inte tycker du är värd något så tycker andra det.
Så utnyttja dina möjligheter nu att få hjälp och att prata om hur du mår. Jag tycker du ska ringa Bris tel.116 111 och prata med en kurator och du ska ringa Mind-självmordslinjen och prata med dem om dina tankar och planer. Jag tycker och hoppas att du kan berätta för dina föräldrar och att ni kan söka hjälp för dig på BUP. Och kom ihåg – du kan alltid ställa in din planering. Den hjälper dig inte att leva.