Vart kan jag vända mig för att tala om min sorg?
Hej!
Min mamma dog för 5 år sedan och känner inte att jag har fått sörja det ordentligt. Vet ni hur jag kan få hjälp mår inte bra av det här tänker varje dag varför jag inte gråter över det. Vet inte vem jag kan vända mig till?
Wilma

BUP svarar:
Hej!
Att förlora sin mamma när man är så ung är något som påverkar en mycket och något man kan behöva få tala om för att gå vidare.  När en så viktig person som en förälder gått bort är det inte ovanligt att alla i familjen mår så dåligt att det blir för svårt att tala med varandra om förlusten eller på annat sätt visa hur man mår. Det kan bli så att var och en går för sig själv  med sin sorg för och det blir svårare att bearbeta förlusten.
Du känner ännu efter 5 år att du inte mår bra efter det som hänt. Det är en god tanke att söka hjälp.
Du skriver inte på vilket sätt du inte mår bra nu. Om du har tydliga symtom som ångest eller depression kan du och din/dina föräldrar kontakta Bup.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Och Svenska kyrkan har grupper för barn och unga i sorg som du kan hitta om du söker på din församling. Dessa grupper är öppna för dem som inte annars vanligtvis besöker kyrkan. Du kan också vända dig till skolkurator, första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller söka en privat terapeut.