Är trött på livet men känner också kärlek
Jag mår inte dåligt.
Jag är stressad över skolan, men mår inte dåligt så.
Men jag vill börja skära mig igen.
Är inte lika glad över saker. Känner mig mest bara arg, irriterad och negativ.
Iblandr jag glad, men inte på samma sätt.
Är väldigt skoltrött också. Har negativ inställnig och tycker det är tråkigt. Får "ångest" eller blir stressad av att tänka på skolan och vara där. Kan aldrig koncentrera mig på lektionerna. Det är tråkigt att lyssna på lärarna på genomgångarna. Kan inte fokusera på enbart det dom säger. Men om kag råkar tänka en annan tanke, eller kolla på något annat så är det som om jag inte hör vad dom säger, eller förstår texterna i böckerna.
Är jag konstig för att jag vill ha anorexia? Åt minstpnde bli smal... Är rätt tjock, usch vad jag hatar mig själv och min kropp.
Är jämt trött.
Vuxna är hemskt jobbiga. Dom tjatade hela tiden är jag mådde dåligt och skar mig. Det är nog det som får mig att fundera på om jag verkligen ska skära mig.
Funderar oftare och oftare på om jag ska ta livet, hur man kan göra och ser i mitt huvud hur det skulle se ut. Men skulle aldrig våga ta mitt liv nu.
Borde gjort det då när jag faktiskt vågade, brukar jag tänka ibland.
Är trött på livet, skolan, mina vänner från verkmigheten.
Men älskar verkligen, verkligen min familj, våran hundvalp och mina internetvänner. Har nästan aldrig ro att sätta mg ner och prata med dom. Känner mig så stressad. Känns som att jag gör en massa småsaker snabbt. Jag vill istället göra det jag gillar, länge och ta det lungt.
Ärligt talat sä vet jag inte hur jag mår mer än att jag känner mig mer stressad. Jag tänker oftare tankar om att skada mig och dö. Men jag vet inte hur jag mår mesta delen av tiden.
Vad är felet på mig egentligen?
X

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar vad är felet med dig egentligen. Jag vet inte om det är något fel på dig. Du har många tankar och känslor och ibland vet du inte riktigt hur du mår. Men det är väl knappast fel även om det ibland kan vara jobbigt?
Du älskar din familj, hundvalpen och dina internetvänner men funderar allt oftare på om att ta ditt liv samtidigt som du vet att du inte skulle våga det nu. Men du har vågat tidigare så det låter inte som några nya tankegångar. Du skriver att du hatar dig själv och din kropp. Om man hatar sig själv kan man nog må dåligt oavsett hur det är runt omkring. Så varför hatar du dig själv? Du tycker att du är rätt tjock men räcker det för att ”hata” dig själv?
Du skriver mycket om hur stressad du känner dig och beskriver dina koncentrationssvårigheter i skolan. Det är något jag tycker du ska prata med dina föräldrar och lärare/skolkurator om. Kanske hänger det ihop -  din skoltrötthet, dina koncentrationssvårigheter, din ”negativa” inställning och den stress du känner. Kanske skulle ditt liv kännas mycket bättre om du inte kände dig så stressad i skolan?
Tankar om att ta sitt liv brukar många gånger dyka upp när det känns hopplöst. När man inte hittar några sätt att få det bättre. Då brukar det vara bra att ha någon att prata med. Någon som kan se saker på ett annat sätt och om man tycker illa om sig själv behöver man ofta prata med någon som kan hjälpa en att ta fram det positiva som finns. Har du någon sådan att vända dig till. Du skriver att vuxna är hemskt jobbiga. Har du någon att prata med som inte är jobbig och tjatig? Någon som du kan prata med och tillsammans reda ut hur du mår och som kan få dig att känna att du är ok, att det är inget fel på dig. Om du har en förälder du kan prata med är det bra annars kanske du kan ta kontakt med skolkuratorn om du ändå ska berätta om din stress i klassrummet. Du kan också få hjälp genom att chatta med en ”storasyster" på Tjejzonen.
Lycka till!