Tränade i smyg
Hej, jag vet inte om jag är för gammal för att ställa en fråga här men jag provar, eftersom "problemet" började när jag var yngre.
För drygt 2,5 år sedan fick jag en "blixt från klar himmel" en morgon, och insåg att jag hade blivit tjock. Jag hade gått upp massor i vikt på kort tid och var "grov" enligt mig själv. Normal enligt BMI.
Från och med den dagen började jag att träna 3 ggr/veckan och räkna kalorier enligt en app som räknade ut vad jag skulle äta för att gå ned i vikt. Så småningom blev det mindre kalorier för att man vägde mindre och behövde minska enligt appen, och jag tränade oftare, längre och hårdare. Cirka 4 månader efter jag börjat banta hade jag gått ner 15 kg ungefär och var underviktig. Mina föräldrar "flippade ur" över viktnedgången och hotade med vårdcentralen osv. Men jag kom undan på något sätt.
I efterhand ser jag att det jag gjorde inte var så snällt mot mig själv. Jag svalt hela dagarna för att äta ikapp kalorierna på kvällen så att mina föräldrar bara såg mig äta bra. Då snackar vi XX kalorier på en middag. Då kunde jag alltid säga att "ni ser ju att jag äter" men jag åt ju inget annat... Tränade i smyg, ingen visste hur mycket jag tränade och jag var livrädd att någon granne eller så skulle se mig vara ute och springa jämt. Jag kunde tugga mat och spotta ut och gömma i mitt rum för att kasta någon gång... Jag använde laxeringsmedel inför invägningarna för att få rätt vikt... I min mobil hade jag inte en enda bild med kompisar på hela hösten/vintern. Jag hade bara bilder på min egen kropp eller på naturen. Jag blev helt isolerad och det fick mig att lyckas ännu bättre med det här. Jag höll på såhär i ca ett år och i efterhand ser jag att jag var rejält mager.
Sen började jag träffa gamla vänner igen och följde med ut och festade. I början räknade jag såklart kalorierna i alkohol på helgen osv och åt inget annat. Men efter ett tag tyckte jag att det var mer värt att vara med vänner och äta / dricka som de gjorde, än att svälta och vara smal. Det var helt enkelt mer värt att ha ett  umgänge än att bli ensam igen som jag varit väldigt länge då.
Nu har jag gått upp i princip 10 kg under ett år. Under hela tiden har jag fortafrande haft alla dessa tankar. Jag är normalviktig och tränar väldigt mycket, samt dricker alkohol och äter pizza på helgen och sådär. Jag jobbar ju heltid och det är tufft att hålla sig ifrån mat osv. Men själva problemet är att jag mår så extremt dåligt över vikten och viktuppgången. Jag gråter ibland över det och tänker dagligen på det. Jag tänker fortfarande på kalorier, mat, vikt, utseende flera timmar varje dag, och har ångest över allt jag äter oavsett om det är gurka. Det är bara det att jag klarar inte av att gå ner i vikt längre hur man än försöker. Men jag mår fortfarande så himla dåligt och önskar jag kunde gå ner alla kilon igen men det går inte. Jag undrar alltså om jag borde söka hjälp för det fast att jag är normalviktig. Eller vad kan jag göra? Jag vill ju helst gå ner i vikt så att jag ska må bättre men vad jag än gör så verkar kroppen inte släppa ifrån sig någonting längre.
Jag är 19 år nu och var 16 när det började. Inte en människa utom jag vet om allt detta jag skrivit. Jag säger fortfarande att jag bara gick ner oavsiktligt i vikt förut när folk frågar om det.
Skåne

BUP svarar:
Hej!
Även om du nu är normalviktig så är din vikt och hur du äter förknippat med mycket ångest och mycket tankar på kontroll. Detta tar mycket energi från dig, energi som du skulle kunna använda till annat och som får dig att må bra. Ditt brev ger intrycket att du nu står vid ett vägskäl. Du både vill ha stenhård kontroll över vikten och samtidigt inte längre låta detta bli det viktigaste. Dina vänner och att vara en bland dem har blivit allt viktigare för dig. Det är bra! Men du får ångest.
Du undrar om du bör söka hjälp. Ja det tycker jag att du ska göra. Din ångest och dina tankar kring vikt och kontroll tar som sagt för mycket energi av dig.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också chatta med tjejzonen/ätstörningszonen, med tilia eller frisk och fri.