Bör jag söka hjälp och hur gör jag?
Hej! Jag är en tjej på 13 år, som på senaste tiden har varit väldigt fixerad över hur jag ser ut. Jag tränar dans på avancerad nivå, vilket gör att jag måste hålla mig i topp form och på senaste har jag börjat tänkt väldigt mycket på vad jag äter, och typ fått ångest bara för att jag äter för mycket, eller inte tillräckligt hälsosamt. Grejen är den att hitills, så har jag inte valt bort någon mat eller någonting sånt, men jag känner ändå en viss ångest. Jag är xx cm lång och väger xx kg, vilket jag vet är lite lite, och jag är absolut inte orolig att jag är fet, men däremot att jag kanske kommer bli. Grejen är den att såhär i tonåren så är det väll ändå rätt vanligt att man har tankar på vikt och sånt, men jag vet inte hur allvarligt just det här är och om jag borde söka hjälp, men hur bär jag mig åt då? Jag vill verkligen inte att mina föräldrar ska få reda på någonting, inte än iallafall.
E

BUP svarar:
Hej!
Du har alldeles rätt i att det i tonåren är rätt vanligt att ha tankar på hur man ser ut och över sin vikt. I början av tonåren ändras också kroppen på flera sätt, t.ex till  formen och det kan ta tid innan man vant sig. Ungdomar som du som dansar kanske också har särskilt lätt att fokusera på kroppen och vikten.
Du säger att du får ångest över att kanske ha ätit för mycket och att du är rädd att bli överviktig så småningom. Du undrar om du borde söka hjälp.
Det låter som du är rädd att tappa kontrollen över vikten och hur mycket eller hur litet du ska äta. Det är inte heller ovanligt i din ålder men det kunde vara bra för dig att tala med någon om det.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också chatta med tjejzonen/ätstörningszonen.