Vill bara skada mig själv
Hej!
Är det normalt eller konstigt att känna och tänka att man vill slita sig själv i stycken? Jag fantiserar om att hugga av mina egna kroppsdelar. Jag vill bara skada mig själv tills jag har inget att skada mer. Jag älskar att skada mig själv och gjort det i 3 år. Borde jag söka hjälp?
Förvirrad själ

BUP svarar:
Hej Förvirrad själ!
Ja, du borde söka hjälp. Inte bara borde, du måste göra det. Jag vet inte vad som ligger bakom att du är så bottenlöst hatisk mot dig själv. Jag vet inte vad som orsakar att du på ett plågsamt sätt vill utplåna dig själv. Det kan finnas hundratusen förklaringar till att du har tappat självbevarelsedriften och har till och med rentav sadistiska tankar som du riktar mot din kropp, mot ditt liv.
Men även om jag inte vet någonting om dig och om din bakgrund är jag bergsäker på att du inte är en sämre person än vi alla, genomsnittliga människor är. Inget speciellt, inget uppseendeväckande, bara som de flesta och därför vågar jag skriva att du också är lika värdefull person som vi alla andra och förtjänar ett lika bra liv som vi alla vill ha och förtjänar att ha.
Du har skadat dig själv sedan tre år tillbaka, det betyder att du har mått jättedåligt jättelänge. Du borde ha fått hjälp tidigare men bättre sent än aldrig, det är dags, i alla högsta grad.
Har ingen i din familj tidigare märkt hur du mår och hur du skadar dig själv? I så fall saknas det nog bra relationer mellan dig och dina föräldrar och andra i familjen. Det är alltid bäst att få hjälp av sina föräldrar men jag vet att i många fall går det inte. Men hjälp behöver du få snarast med eller utan stöd av dina föräldrar.
Om det inte funkar med dina föräldrar ska du veta att man i din ålder kan kontakta BUP mottagningen själv. Du hittar mottagningarnas adress på vår hemsida. Du kan också gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Jag tycker att du ska välja något av dessa alternativ. Och tills att du får en personlig tid på det ena eller andra stället kan du få stöd på nätet till exempel på tjejzonen.se eller på shedo.se. Du vet säkert att man alltid kan vända sig också till kuratorn eller skolsköterskan.
Du måste göra det jag skriver direkt, nu. Det är jätteviktigt att du är uppriktig med hur du känner och vad du gör mot dig själv. Försök att tro på att det finns hjälp att få, att du inte behöver lida så som du gör. Du behöver lära känna dig själv på nytt, som en värdefull ung människa och se dina perspektiv på horisonten.