Är nära på att börja självskada
Hej, jag är 13år och går i 7:an. Jag vet att det är normalt med ångest i denna åldern men jag känner att det är lite för mycket just nu. Min föredetta bästavän gör nu så att jag mår dåligt. Hon kallar mig elaka saker och snackar skit om mig. Hon skryter hela tiden om vem hon ska vara med efter skolan osv. Och själv så är jag nästan aldrig med någon fast jag egentligen skulle velat vara med någon. Varje dag efter skolan åker jag hem (20min med buss) och lägger mig i sängen och gråter.Vet att mitt problem inte verkade lika alvarligt som andras efter jag läst några frågor/berättelser.
Är inte vän med henne längre efter som jag känner att hon får mig att må dåligt. Problemet är att vi utövar samma sport på kvällarna. Då så turas våra föräldrar om att köra till träningen. Vi går även i samma klass på skolan. Jag har försökt att byta klass men enligt lärarna så får man inte.
Jag vågar inte berätta för någon om hur jag mår. Har ingen o prata med..
Har inte börjat med självskadebeteende men varje gång jag gråter är jag nära på att börja. Och vill inte att det ska sluta så.
Har läst flera texter om depression och allt stämmer in på mig.
Vet att texten inte blev den bästa men hoppas gärna på hjälp.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss och delar dina kloka tankar om den besvärliga situation du upplever med din före detta bästa vän. Det är verkligen sorgligt när något händer så att den som en gång varit en viktig vän för en inte längre är det. De konflikterna brukar vara riktigt jobbiga att hantera just för att man blir så berörd av den andre personen som stått en så nära tidigare. Ibland kan man känna att man får mer eller mindre en slags krisreaktion när en så viktig person inte längre finns för en eller till och med känns som ens ovän.
När man känner som du, att man mår dåligt så gott som var dag, gråter och börjat tänka på självskada då är det ett tydligt tecken på att du behöver sätta ner foten och be vuxna om mer hjälp.
Det är inte ok att du ska må så här dåligt över den här konflikten. Du har på ett klokt vis försökt lösa det här på egen hand vilket är starkt gjort av dig, men det är ganska ofta svårt att hantera relationsproblem helt på egen hand.
Så hoppas att du genom att läsa det här svaret får kraft att säga NEJ! Nu räcker det! Nu får det vara nog och du behöver få hjälp av dina föräldrar att hantera problemet med din tidigare nära vän.
Genom att prata om saken kan ni tillsammans komma på lösningar så att du inte känner dig så ensam i den här situationen. Du kan också vända dig till skolkuratorn eller skolsystern och berätta hur mycket det här påverkar dig och din skoldag.
Lyssna inte på tankarna om självskada, det är ingen lösning som du kommer bli hjälpt av utan självskadebeteende kommer bara göra så du mår ännu sämre i längden. Känns det helt omöjligt att våga prata med någon vuxen i din närhet just nu så skickar jag också med tips om hjälp på nätet.