Svårt med sjukdomsinsikt
Hej!
Jag går direkt på sak, jag har ett problem och det är att jag har jättesvårt med sjukdomsinsikt. Jag har varit manisk två gånger har således fått diagnosen bipolär typ 1 (vilket är konstigt då jag aldrig varit deprimerad) och blev inlagd på bup båda gångerna och var där båda gångerna i några veckor.
Men jag har så jävla svårt med det där med sjukdomsinsikt eftersom när jag tänker "sjuk" tänker jag att man mår dåligt, att det är något negativt. Men jag mådde ju inte dåligt, jag mådde ju skitbra. Jag kunde se ALLT, verkligen precis allt. Allt runtomkring mig betydde något, allt hade en speciell mening, folk på TV talade direkt till mig och jag var verkligen utvald och speciell och alla andra vara liksom som dimmor i som inte fanns på riktigt, vålnader typ. Den euforin jag kände var enorm, helt oslagbar.
Hursomhelst, jag har ju fått mediciner utskrivet, men jag sköter min medicinering skitdåligt. Ibland tar jag medicinen i någon vecka, sen slutar jag, tar i nån dag, slutar igen osv. Jag tar lithium och jag vet inte exakt hur det funkar, men om man inte tar den varje dag så ska tydligen nivån i blodet bli konstig eller liknande och medicinen funkar inte då.
Nu idag tex har jag sjukdomsinsikt, annars hade jag aldrig skrivit det här, men det pendlar så mycket mellan dagarna. Jag tänker lite på det och "inser" att jag inte var sjuk utan att jag bara mådde otroligt bra under de där veckorna, och att det var alla andra det var "fel" på som inte förstod någonting, att jag på riktigt var utvald.
Men att vara sjuk är ju något dåligt, typ att man har ont eller feber eller liknande. Läkare och sånt har försökt förklara för mig men även om jag fattar just då, så går det några dagar och jag slutar förstå igen. Jag fattar verkligen inte varför min sjukdomsinstikt pendlar på typ bara en vecka, jag tycker inte att mitt mående ändras speciellt mycket under den tiden, men samtidigt så är mitt mående jobbigt för när jag mår jättebra så fattar jag inte att jag mår jättebra och jag fattar inte heller efteråt att jag mådde jättebra. Blev kanske lite rörigt men men.
Bor med min mamma som också har bipolär och hon har nästan sämre insikt än vad jag har, hon tycker all medicin är dålig, men jag har en överenkommelse med bup angående min medicinering utan hennes vetskap, men det blir väldigt rörigt hemma eftersom det blir lite kaos ibland då vi båda är så här.
Hursomhelst, hur gör man egentligen för att få kontinuerlig insikt?
Kimchi

BUP svarar:
Hej!
Du tar upp en jätteviktig och jättesvår fråga. Jag menar att den är svår för många. Att behålla medvetenheten om en sjukdom som inte "stör", inte just nu, inte alltid, det är svårt. Jag vill tillägga, det gäller inte bara psykiska sjukdomar utan även en del andra kroppsliga men kroniska sjukdomar. Till exempel om någon har ett hjärtfel som kräver ständig medicinering fast man mår bra just för att man tar sin medicin. Alla läkare känner igen detta problem. Patienten mår bra med medicin och så slutar man med medicinen och så mår man dåligt ingen, börjar igen, bra igen, slutar igen, dåligt igen - i ett evigt kretslopp.
Ännu svårare kan det vara för dig och för andra patienter med liknande maniska symptom. Det känns ju inte alls dåligt, man mår rätt så bra i en manisk period, varför ska man ta bort det, precis som du också frågar.
Du säger att du har fått det förklarat för dig på BUP hur det funkar med medicineringen och du har förstått det på plats men du tappar bort det efteråt ganska snabbt. Jag tror inte att jag kan säga mycket mer än vad du redan vet. Du skriver kanske för att det hjälper dig att upprätthålla medvetenheten, kunskapen om att du måste ta din medicin oavsett hur du mår i den aktuella perioden.
Därför vill jag betona ordet: kronisk. Det innebär att sjukdomen är där, öppet eller "slumrande". Men den finns. Nej, alla sjukdomar orsakar inte feber, alla sjukdomar ger inte uppenbara symtom eller så gör den bara periodvis. Men återigen: den finns i kroppen i alla fall. Du kan tänka så att "jag mår bra, det gör jag för att jag tar min medicin". "Jag måste fortsätta för annars kan jag hamna i ett tillstånd när jag mår så överdrivet bra att jag inte längre ser verkligheten så som den är och mig själv så som jag är." Jag antar att du vill leva det verkliga livet med ditt verkliga jag som också andra också känner igen. Det är även förutsättningen för att du ska kunna få och behålla verkliga och varaktiga relationer i ditt liv.
Hoppas mina ord är någon hjälp till dig att fortsätta medicinera tills dina läkare gör en annan bedömning.