Håller jag på att utveckla en ätstörning?
Hej, jag vill inte äta. Det känns som att jag är så tjock och måste gå ner i vikt. Jag är 168 cm lång och väger XX kg. Jag är 15 år. Håller jag på att utveckla en ätstörning?
L

BUP svarar:
Hej!
Det känns som du är tjock säger du. De värden du har angett visar inte på det utan att din vikt ligger normalt för din ålder och din längd.
Men det känns som du väger för mycket. Du undrar om du är på väg att utveckla en ätstörning. Den frågan är svår att svara på  utifrån bara ett mail. Men jag tycker du ska ta din undran och oro på allvar och vända dig till någon som du kan tala mer med om detta.
Du kan vända dig till skolsköterskan, skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun.  Du kan också gå in på www.tjejzonen.se och klicka dig vidare till ätstörningszonen där man kan chatta eller maila.