Ligger och skär mig varje kväll
Hej bup!
Jag är en tjej på 16 år och jag mår verkligen skit! Jag ligger och skär mig varje kväll pga att jag är otrygg i bland annat skolan och även hemma:( Skolsköterskan på min skola har skickat en remiss till BUP i Lund, men jag orkar inte vänta tills jag får en tid:( Jag behöver HJÄLP! Min kompis går på BUP fast i Skellefteå och hon berättade om mig där och då sa dom också att jag behöver hjälp. De sa att jag antingen skulle prata med en vuxen(har jättesvårt för det) eller ringa 1177(vad kan dom göra?) Jag går och pratar med kuratorn på skolan men är rädd att berätta allt för denne då det är en man. Jag går runt och bär på så mycket:(
HJÄLP!!!
S
HJÄLP!!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar hur dåligt du mår och hur svårt du har att vänta så att de kan ringa BUP och berätta. Då kanske du inte behöver vänta så länge eller inte alls. Du skriver att du har svårt för att prata med vuxna och du känner dig otrygg hemma. Om det känns svårt att prata med dina föräldrar kanske du ändå kan ta upp frågan med din kurator eller skolsköterskan, som skrivit remissen, och be dem hjälpa dig att få en snabb tid till BUP.
Även om det känns svårt att prata med en manlig kurator om vissa saker kanske han ändå kan hjälpa dig medan du väntar på BUP. Hur ofta träffar du kuratorn? Du kan kanske träffa honom oftare -varje dag? Du skriver att du skär dig på grund av att du känner dig otrygg i skolan. Om ni kan göra något åt det kanske du kan känna dig lite tryggare och må lite bättre? Du skulle också kunna prata med honom om att du skär dig och försöka få hjälp att hitta alternativ.
Du behöver inte vänta på BUP-tid för att börja arbeta med dina problem och må bättre. Jag tycker inte du ska intala dig att du inget kan göra annat än bara vänta på att BUP ska höra av sig. Jag tror du kommer att må bättre om du redan nu försöker sluta självskada dig med stöd och hjälp av din skolkurator.
Jag tror det att det är lättare att vänta om du har någon att prata med, någon som lyssnar och som också du kan prata med om allt. Kanske skulle du vara hjälpt av att kunna chatta med en "Storsyster" på Tjejzonen? Du kan pröva och se.
Lycka till!