Skolarbetet har blivit som ett tvång
Hej! Jag lider av anorexia, depression och olika former av ångest. Jag har precis börjat gymnasiet i 4 veckor och känner mig helt slut. Pluggar ca 5-8 timmar varje dag förre och efter skolan.
Är så rädd för att misslyckas! Känner mig helt slut både fysiskt och psykiskt. Jag kan vakna på natten och börja plugga, för det är någon inre röst som säger åt mig. Jag sover inte alls bra, ca 4 timmar per natt och är i skolan från 07.30-17.00 varje dag. Om jag slutar tidigare på dagen, sitter jag kvar i skolan och pluggar. Det har blivit som ett tvång, som maten fast skolarbetet. Är rädd för att berätta för mina föräldrar då jag inte vill komma efter i skolan eller bli inlagd på sjukhus.
Har varit inlagd förut pga min anorexi och nu känns det som läxorna och betygen gör mig vansinnig. Mina lärare och klasskamrater reagerar starkt. Om jag inte har någon läxa att utföra, jobbar jag vidare i olika ämnen. Ligger tex 50 sidor före alla andra i matten. Nu orkar jag inte längre, ligger och gråter varje kväll, då jag inte har någon energi. Kan detta vara utmattningssyndrom?
Om jag misslyckas, vet jag inte om livet är värt att leva. För måste få A i alla ämnen. Sen får jag höra av mina klasskamrater att jag är "bäst" i klassen och kommer få A i alla ämnen. Har så jävla mycket press, orkar inte längre!
Pluggar även varje helg, ca 10 timmar och då överdriver jag inte. Är det något fel på mig! Hjälp mig snälla...
16 åriga tjejen!

BUP svarar:
Hej!
Skolarbetet har blivit som ett tvång liksom maten, säger du. Det är inte alls  konstigt att du känner dig utmattad när du arbetar så extremt hårt.
När man börjar i gymnasiet kan de flesta nog känna sig osäkra inför de nya kraven och oroliga inför om man duger och ska klara utmaningarna. När man efter en tid blivit litet mer van brukar oron kunna minska. Men för att du ska kunna känna dig lugnare ställer du så oerhört stora krav på dig själv, A i alla ämnen. Och du är beredd att nästan ständigt arbeta med skoluppgifterna för att nå ditt  mål.
Men att ställa så här höga krav på sig själv går inte i längden. Vi alla måste sova på natten för att få kraft och ork. Vi måste alla få avkoppling för att orka arbeta vidare. Om du fortsätter arbeta så här hårt kommer du att bli utmattad och kanske inte orkar alls.
Du säger att du har hanterat både maten och skolarbetet på ett tvångsmässigt sätt. Sådant är oftast svårt att bryta på egen hand men något man kan få hjälp med tex på BUP. Du vill inte tala med dina föräldrar för du är rädd att bli inlagd. Men det finns många steg mellan att söka hjälp och bli inlagd och det finns bra hjälp att få.
Så här kan du och orkar du inte fortsätta.
Vet dina föräldrar inget alls om hur hårt och tvingande du arbetar? Kan du ändå försöka berätta för dem så de kan hjälpa dig att få hjälp? Eller finns annars någon i skolan som du kan tala med som skolkurator?
Försök att inte vara rädd för att ta emot hjälp. Ditt liv kan bli bättre!