Orolig för min bror och vågar inte fråga mina föräldrar
Min bror mår inte bra. Han äter knappt och är jättesmal. Mina föräldrar vet detta och pratar med honom, peppar honom till att äta. Men jag fattar inte. Har han en ätstörning? Jag vågar inte fråga mina föräldrar för dom säger bara att allt kommer bli bra men nämner aldrig ifall han faktiskt är sjuk eller nåt. Jag är jätteorolig för honom.
Orolig

BUP svarar:
Hej!
Det är lätt att förstå din oro för din bror. Det är också särskilt svårt att bära oro när man inte förstår vad det är som händer, varför det är så här och när man inte kan tala om det. Därför skulle det säkert bli lättare för dig om du och dina föräldrar kunde tala mer öppet om detta. Att säga att allt kommer att bli bra är ju inget som du riktigt kan tro på när du inte vet mer.
Försök säga till dina föräldrar att du är orolig och att du behöver få tala med dem om detta. Att du blir mer orolig om de ingenting säger. Du behöver få veta varför han inte äter, om det är en ätstörning eller om det är något annat. Om föräldrarna sökt hjälp eller kommer att göra det.
Dina föräldrar kanske tänker att det bästa för dig är att inte veta så mycket men så är det inte. När man inte vet tar oron större plats och man kan tro att det är värre än det kanske är.
Tala med dina föräldrar!