Ångest varje kväll
Hej. Jag är en tjej på 15 år som är deprimerad. Tror jag i alla fall. Jag blir väldigt lätt stressad och orolig, speciellt inför skolan. På sommarlovet mådde jag jättebra och sov bra och allt, men nu när jag har börjat skolan igen för några veckor sen så känner jag att det håller på att gå utför liksom.
Jag har en ångestkänsla i mig som börjar ungefär klockan 18.00 varje kväll, vilket är ganska konstigt, för då har jag vanligtvis gjort klart läxor och allt sånt. Men jag blir helt enkelt helt galet nervös för att jag ska ha med mig rätt böcker, för att jag ska ha förstått läxan och gjort den rätt och framförallt inför sömnen. Jag hatar att sova. Det är den enda tiden jag inte kan fylla min hjärna med böcker eller tv-serier så jag slipper tänka på allt jobbigt, och jag får vanligtvis ångestattacker på nätterna på grund av att jag är nervös inför att inte kunna somna så att jag kommer vara trött i skolan dagen efter.
De första veckorna i skolan efter lovet var det bara extrem ångest varje kväll. Men nu känns det som min kropp säger ifrån. Det känns som att den stänger av typ för att kunna hantera all ångest och oro. Så de senaste dagarna har varit hemska. Jag känner ingen glädje. Jag tycker ingenting är kul och det typ enda jag har gjort är att dränkt mig själv i läxor och sånt.
Jag mår så himla dåligt. Jag är så trött och utmattad också, jag orkar typ ingenting, och ändå kan jag inte somna. Jag var hos vårdcentralen och pratade om mina sömnproblem och dom gav mig några ångestdämpande tabletter som också skulle vara sövande eller något, heter atarax typ. Men dom funkar inte alls, och nu tar jag dom inte längre för dom gör bara så att jag är jättetrött på morgonen.
Nu har jag typ börjat skada mig själv också. Asså jag skär mig inte, men jag typ river mig på armarna med naglarna och pennor och sånt så att det blir märken. Men inga ärr, märkena försvinner typ efter några timmar. Jag vet att det är dumt, men det känns så jävla skönt bara. Typ som att ångesten lugnar ner sig när jag gör så.
Jag har pratat med mamma och pappa om detta. Och jag gråter typ varje kväll och allt för att jag är nervös, stressad och orolig. Och dom försöker peppa mig och säga att jag inte ska stressa så mycket. Men jag tror inte dom förstår hur allvarligt det är. Dom vet inte hur dåligt jag mår liksom. Och jag har inte berättat för dom hur dåligt jag faktiskt mår, men jag vågar inte. För jag är rädd att dom ska tycka att dom har fått en misslyckat barn som bara gråter och mår dåligt.
Asså jag vet inte vad jag ska göra längre. Orkar inte leva såhär.
Kim

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver att du har ångest varje kväll och att ångesten kommer när du är klar med läxor och TV-serier. Det är då, när du inte är upptagen med annat som du börjar tänka på allt jobbigt. Och detta började samtidigt som skolan började efter sommaren. Din ångest har också gjort att du börjat skära dig och har svårt att sova. Det låter verkligen som du har det riktigt jobbigt!
Vad är innehållet i din ångest och i dina jobbiga tankar? Handlar det om skolan, om  kamrater i eller utanför skolan, om hur det är hemma eller om något annat? Detta är viktigt att förstå mer om för att man ska kunna göra så det blir bättre. Försök att inte tänka att du är misslyckad som har ångest. Så är det inte alls. Vi har alla känt ångest i svåra situationer i livet. Så är det att vara människa. Ångest går att förstå i ett sammanhang, som en reaktion på hur man upplever att man inte riktigt mäktar med att hantera en svår situation.
Det är bra att du talat med dina föräldrar även om du inte tror att de riktigt har förstått hur svårt det är för dig. Men kanske har de förstått litet mer än du tror?
Det skulle vara bra för dig att också tala med någon professionell vuxen om hur du har det och hur du känner dig. Tillsammans kan ni då förstå mer om vad som gör att du känner så här och vad man kan göra för att det ska bli bättre. Tillsammans med dina föräldrar kan du kontakta BUP.
Försök stå på dig. Du är absolut inte misslyckad för att du mår så här just nu! Men du kan behöva gott stöd för att må bättre igen.