Har jag någon diagnos?
Hej!
Jag börjar fundera på om jag har en diagnos. Jag har ofta svårt att sitta stilla även om jag nästan alltid är trött, jag blir nervös av att träffa nya människor eller att va bland mycket folk, ibland får jag utbrott av ilska och kan kasta kuddar eller kläder (när ingen ser) och ibland i skolan kan det kännas som att min hjärna bara stänger av sig. Jag kan inte tänka ordentligt. allting står still huvudet och bara stirrar rakt fram. Även ibland så är det som mina fingrar inte är med, jag har tappat saker helt plötsligt för att mina fingrar bara slappnar av från ingenstans.
Jag har tänkt på det under en längre tid men jag vågar inte prata med mina föräldrar om det. för några år sedan frågade jag om jag kunde kolla om jag hade ADD (en av mina kompisar har ADD och hennes mamma hade frågat henne om jag hade det för att hon tyckte jag betedde mig liknande) . De svarade kort: Nej, det har du inte. Efter det tänkte jag inte mer på det, jag kanske bara betedde mig liknande för att jag var så mycket med henne just då liksom.
Men nu när jag har blivit äldre så har det liksom bara blivit värre och det börjar påverka hur jag jobbar i skolan, på matten om jag fastnar på ett tal kan jag börjar stirra i väggen i 10 minuter innan jag kan dra mig själv tillbaks och fortsätta.
MVH   L
En tonårs tjej L

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev. Du är en kämpe och vill lyckas i skolan. Känna stolthet. Att behöva arbeta med att hantera sin ilska och koncentration tar mycket energi och kraft. Att kasta kuddar och kläder var en bra idé.
Dina föräldrar och lärare behöver få veta hur hårt du anstränger dig. Du har tänkt på om du uppfyller kriterierna för någon diagnos. Jag vill rekommendera dig att gå vidare med detta. Samla mod och prata med dina föräldrar. Sök stöd från mentorn i skolan eller någon vuxen du känner att du kan prata med.
En viktig sak innan eventuell diagnos ställs eller beslutet tas att gå vidare ned detta är att skolan anpassar och gör det lättare för dig. Det är din rätt enligt Skollagen. Till exempel kan skolan hjälpa dig om du fastnat i ett mattetal och låta dig ta pauser om du behöver det. En diagnos är som jag ser på det en beskrivning på en liten men viktig del av dig. Vad du är bra på och vad som är svårt för dig.
Man kan likna varandra på en massa sätt fast ändå inte ha samma diagnos. Det är viktigt att detta utreds ordentligt av läkare, psykologer och kuratorer. De som har kompetens och kunskap.
Lycka till i framtiden!