Familjen förstår inte mina magproblem
Hej jag vet inte vad jag ska göra.
hela min familj är så tröt på mig
att det slutar med att min Mamma står och skriker på mig en morgon om att jag borde söka hjälp för allt att jag inte är normal längre. Jag har en sjukdom som heter IBS och dom är så arga på mig över att jag krånglar hela tiden med min mage. Har försökt att förklara för dom att jag har mycket ont i magen och det stressar mig på toaletten, att det tar sån långt tid. Men vet inte hur jag ska få dom att förstå vad det beror på. Dom skriker åt mig varje dag och blir så deprimerad och sjukt rädd.
Esther

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som om du har det väldigt besvärligt, både med din mage och med att få familjen att förstå dina besvär! Att leva med en krånglig mage kan verkligen ställa till det, och du ska inte behöva vara så ensam i detta. Jag ska försöka svara på din fråga även om den egentligen ligger lite utanför BUPs arbetsområde.
Först och främst undrar jag om du fått diagnosen IBS efter en ordentlig utredning av läkare, eller är det så att du känt igen symptomen när du läst om sjukdomen och själv kommit fram till att det verkar vara IBS? Jag funderar över detta eftersom det finns så många olika magproblem och sjukdomar med liknande symptom och det är svårt att själv ställa diagnos. Om du ännu inte utretts av läkare måste du kontakta vårdcentralen för detta så att det blir rätt!
Om du fått diagnosen IBS av läkare (eller får någon annan diagnos) är nästa steg att läsa på om hur IBS/sjukdomen fungerar och hur du kan må så bra som möjligt med mat, motion och eventuella mediciner. Har du själv fått någon information om IBS av vården? Har någon anhörig varit med när du fått diagnosen eller fått information på annat sätt? Annars kanske du kan be om ett nytt läkarbesök där dina föräldrar får mer information. Du ska inte ensam behöva ansvara för detta.
Kanske kan du sedan be övriga i familjen att läsa på om IBS på nätet? (Till exempel på Vårdguiden 1177 eller Mag- och tarmförbundets Hemsida  Kanske kan ni sätta er ned och prata om dina besvär någon gång när ni har gott om tid och inte är stressade. Förklara hur du har det och att du inte kan hjälpa att det tar lång tid på toaletten och liknande. Du har rätt till att andra visar hänsyn för dina besvär. Stress och press är inte till hjälp.
Kanske behöver du också tala med någon utanför familjen om hur kämpigt du har det, till exempel skolkurator, skolsköterska eller Ungdomsmottagningen. Kan det vara så att någon annan vuxen i din omgivning kan hjälpa dig att prata med dina föräldrar om dina magproblem om det känns svårt för dig att göra det ensam? Till exempel mormor/morfar, farmor/farfar, äldre syskon eller någon annan anhörig? Kanske skolkurator eller skolsköterska?
Jag funderar också på hur du har det runtomkring dig i övrigt. Har du någon vän/några vänner som du litar på och kan prata med om dina problem? Att några i ens närhet vet hur man har det kan göra att det känns lite lättare att hantera problemen i vardagen.
Sist men inte minst: visa omsorg om dig själv; gör det du behöver för att må så bra som möjligt!
Ta väl hand om dig, och ge inte upp!