Vet inte hur jag ska göra
Hej, jag är en tjej på 14 år och har ångest över nästan allting.. Det är knappt att jag klarar gå upp på morgonen och jag känner mig nedstämd hela tiden jag kan skratta och ha kul men så fort jag tänker på saker som är jobbigt för mig t.ex att min pappa är alkoholist så ändras mitt humör på en sekund, jag har sjukt lätt att bli irriterad och jag blir irriterad över småsaker.. Jag misstänker att jag har adhd och jag är nästan 100% säker på att jag är deprimerad. Jag finner ingen livslust längre och jag lever i grova självmordstankar. Jag vet inte längre vad jag ska göra och allt känns hopplöst jag klarar inte ens längre av skolan. Snälla hjälp mig!
Bruden03

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du tänker mycket på din situation och det finns saker som gör dig riktigt ledsen till exempel din oro över din pappa. Att du känner sig dig nedstämd och blir ledsen när tankarna runt sin pappas missbruk kommer upp till ytan det förstår jag verkligen. Skönt att du under korta perioder kan skratta och ha kul. De där viktiga, även om de är korta, stunderna är så otroligt värdefulla.
Det är viktigt, när man har tankar på att inte vilja leva, att söka hjälp. Att samtala med familj, släktingar, lärare i skolan och berätta hur man har det hemma, hur man mår för att tillsammans komma fram till vilken hjälp som är bäst och hur ni ska gå vidare. Finns det någon vuxen som du kan öppna dig för?
Du skriver att du lätt blir irriterad och ditt humör kan ändras på en sekund. Det är ofta ett uttryck för att man är ledsen och mår dåligt. Att man inte orkar hantera motgångar eller har kort stubin och inget tålamod kvar. Du ska veta att det finns hjälp att få. Det finns samtalsgrupper för anhöriga då någon familjemedlem missbrukar. Ofta brukar kommunen man bor i kunna erbjuda dessa grupper. Du kan också få stöd och hjälp hos Koll på Soc eller Maskrosbarn.Ofta kan det kännas skönt att få höra att man inte är ensam. Där är de vana att samtala om detta och en förälders missbruk.
Det går även att söka sig till BUP. Där kan även din fundering runt ADHD besvaras.
Jag tycker inte att du ska vänta med att söka stöd!