Ingen vill hjälpa mig
Hej, jag har länge mått dåligt.. Mina föräldrar skilde sig 2012 o min mamma skaffa fort en kille som jag inte gilla från början. Han låter spydig och blir arg lätt. Min syster har blivit utkastad av honom för att hon spelade musik. Jag har sätt hans temperament vilket gör att jag är rädd för han ibland. Jag har bråkat med mamma och han mycket under åren o jag är rädd att snart bli utkastad. Min pappa flytta jag ifrån i Juni 2015 pga hans alkohol problem, jag blir rädd för han när han dricker så jag valde att flytta. I Juli 2015 dog min bästa vän i cancer. Jag har ingen hjälp med att bearbeta min sorg med vilket gör det svårare för mig.. Hela tiden nu känner jag att det är alltid något som fattas och jag känner mig ensam hela tiden, känner mig även vägen för allt o alla. Efter allt har jag mått så dåligt haft ångest o skuldkänslor och jag vågar inte ens gå i en affär själv längre för jag känner mig ensam och jag tycker det är obehagligt. Jag har haft självmordstankar flera gånger och även försökt en gång.. Det vågar jag inte berätta för mamma för jag vill inte göra henne besviken.. Tror inte direkt hon bryr sig heller, hon kan fråga någon gång i året hur jag mår.. Jag har även skadat mig med en sax, dock inget som jag får ärr av då jag inte vill ha det. Jag har länge haft problem med att äta.. Oftast känner jag inte när jag är hungrig nu för tiden, så det kan bli att jag inte äter något på flera dagar, förut gjorde jag det med flit för jag tyckte jag var tjock. Något som har suttit i sen jag var runt 10 då min pappa sa att jag kommer rulla fram när jag blir stor.. Nu väger jag 60 kilo o tycker fortfarande jag är tjock. Jag gillar heller inte hur jag ser ut efter att mamma sa att jag var ful och sa att jag såg ut som jokern när jag ler.. Mamma har även sagt kuksugarunge till mig när hon blev arg när vi spela spel. Så jag känner mig inte jätte trygg med att berätta saker för min mamma direkt.. Har även tillits problem så litar inte på en enda person inte ens mina närmsta vänner..
Jag har försökt att få hjälp från alla olika håll. Skolan, Socialen, BUP osv men ingen vill hjälpa mig.. Socialen säger att dom inte kan hjälpa mig med mitt problem och skickar remis till BUP som nekar.. Läkare har oxå skickat en remis som blev nekad och skolan kontaktar socialen. Så vad kan jag göra? Är trött på att må dåligt nu, jag vill bara bli glad igen..
Alma

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Svårt att förstå att du ingen hjälp får fast du försökt så många gånger. Vad detta beror på begriper jag inte utifrån vad du skriver. Men jag tycker nog att du borde få hjälp och du har verkligen gjort rätt som försökt. Du undrar vad du kan göra och jag har några tankar om det.
Du skriver att din mamma inte frågar så ofta hur du mår och du undrar om hon egentligen skulle bry sig. Det är kanske därför du inte riktigt berättar för din mamma hur du har det och du skriver att du är rädd att göra henne besviken. Det låter som det inte är självklart för dig att dina föräldrar i grunden gillar dig och vill hjälpa och stötta dig. Du undrar vad du kan göra.
Jag tycker du ska försöka få en bättre relation till din mamma. Jag tror hon fortfarande betyder mycket för dig och jag tror att du fortfarande skulle må bra av hennes stöd och hjälp . Hur då kanske du undrar. Du skriver att ni bråkat mycket. Du skriver inte vad dessa bråk handlar om och varför det blir så . Men förutom bråken kan  det också  finnas många skäl till besvikelse över saknad och sorg över en närhet som gått förlorad och som du fortfarande önskar. Jag tycker du ska försöka öka er närhet genom att berätta mer om dig själv. Det du inte sagt om hur du mår. Du kommer säkert hindras av din bristande tillit. Du vet inte hur hon kommer att reagera. Kommer hon bli arg, besviken, ledsen eller vad? Du kan inte veta med någon säkerhet men olika mammor reagerar olika på när de får veta att deras barn mår dåligt och den första reaktionen är inte den viktiga utan på sikt vad det innebär för dig att våga överlämna dina bekymmer till henne. Jag tror uppriktigt att det inte kommer att bli sämre för dig men chans att bli mycket bättre. Men det är du som måste ta detta första steg och inte låta dig nedslås av tidigare erfarenheter eller farhågor.
Och vill du ha hjälp för egen del, någon att prata med om hur du mår, om dina ätproblem och självskadeproblem då är det lättare att få hjälp om dina mamma är insatt och stöttar dig och själv försöker medverka att du får hjälp. Du behöver inte göra allt själv utan låt din mamma ordna så du får någon hjälp! Kanske inte så lätt att ta itu med? För att få stöd och hjälp på vägen skulle du kunna pröva ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor eller ta hjälp genom att chatta på Tjejzonen. Lycka till!