Har alltid älskat mat
Hej! Jag är femton år har alltid älskat mat, mn på senaste tiden har jag ett extremt sug av sött, all mat och jag blir aldrig riktigt mätt. jag äter för mycket och jag tycker själv att jag har dubbelhaka. detta är jätte jobbigt. Hur ska jag få tillbaks min diet. Jag vill ha schema Hjälp/ en tjej som gråter sig till sömns
Å

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att äta för dig också fyller andra funktioner än att få näring. Som kanske att trösta och lugna när du inte kan göra det på annat sätt. Och så ser du att du går upp i vikt och du vet inte hur du ska få bukt med det.
Ett schema som hjälp med hur mycket och vad du ska äta kan vara till hjälp. Men det kan också vara bra att tala med någon om vad som får dig att känna att du behöver äta. Är det när du är ensam, när du är orolig, när du är arg? Och med hjälp kan du kanske hitta andra sätt att hantera sådana situationer än att äta.
Förstår dina föräldrar hur svårt detta är för dig? Kan du berätta för dem? Det är bra om de förstår att du behöver hjälp av att tala med någon. De kan också själva behöva stöd i hur de ska kunna hjälpa dig.
Jag tycker du ska vända dig till skolsköterskan till att börja med, kanske också till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun. Tillsammans med dina föräldrar kan du  också vända dig till första linjens barnpsykiatri som finns på vårdcentralen.
Vänta inte!