Valt att bo mer hos pappa
Jag har alltid bott hos min mamma , men har nu valt att bo mer hos min pappa, men när jag började bo hos pappa var det som att mamma fick panik, hon ringde mig hela tiden och frågade vad ja skulle äta till middag, vad ja gjorde, när pappa sa att jag behövde vara hemma på helgerna, hur ja mådde. Hela tiden ringde hon och tjatade om skolan osv oxå fast att jag skötte den. Sen sa hon hela tiden hur ska du göra vi mst ha bestämda dagar som du ska bo hos pappa och som du ska bo här,men jag visste inte riktigt hur jag ville göra för det är ett svårt beslut att ta bara sådär, men hon ville hela tiden veta hur ja skulle göra veckan efter osv. Sen när jag ibland kom till mamma och sov där osv så var det de ända hon snackade om hur ja skulle göra osv och så fort jag sa att jag ville bo hos pappa blev hon sur. Sen en dag när ja va i skolan hade mamma börjat gråta för hon tyckte hela situationen va jobbig och då kände ja mig dum och blev oxå ledsen, då såg min lärare de och vi började snacka. Då blev mamma skit sur för att jag hade snackat med en lärare. Mamma säger hela tiden till mig att det är jag som gör fel i dehär men jag vet inte riktigt????

BUP svarar:
Hej!
Nej utifrån ditt brev verkar det inte som du gör något fel i detta. Vad skulle det vara som du gör fel?
Du har valt att bo mer hos din pappa. Du skriver inte varför men jag antar att det var något som kändes bra för dig. Det är ett val du måste kunna få göra.
Men det låter som din mamma har svårt att hantera att du velat ha det så här. För henne blir det en stor skillnad som är jobbig. Men din mamma är vuxen och även om hon har svårt att anpassa sig till den nya situationen nu så behöver hon göra det. Du ska inte behöva ta för mycket hänsyn till hennes behov av att ha dig hemma. Men det blir förstås svårt för dig att känna att du sviker hennes önskningar när du gör som du själv vill. Det är lätt att få skuldkänslor i en sådan situation.
Kan din pappa hjälpa dig att tala med din mamma eller finns det konflikter mellan dina föräldrar som gör det för svårt? Konflikter som kanske bidrar till att det är så svårt för din mamma att du valt att bo hos pappa?
Det är bra att tala med någon utomstående precis som du gjort fastän din mamma blev sur.  Kanske är det bra att också fortsätta  tala med någon, som skolkurator eller någon på ungdomsmottagningen i din kommun.
Försök!