Fel umgänge
hej BUP, jag bor i ett litet samhälle där det inte finns så mycket att göra, det har lett att jag hamnat bland folk som inte är det bästa umgänget om man nu säger så. jag vill egentligen vara med mina riktiga vänner men nästan alla av dom bor utanför samhället och har det svårt att ta sig hit. jag har hamnat i olagliga saker men vill inte att mina föräldrar ska förlora varken mig eller mina småsyskon för jag är på bättringsvägen från och med nu har jag bestämt. igår hände en grej som fick mina föräldrar väldigt upprörda och nu har de gett mig utegångsförbud och telefonförbud, men de har inte sagt någon tid, så nu har jag bestämt mig att bli som den jag var förut. men jag är jätterädd att det såren jag gjort hos dem kommer lämna synliga ärr. har haft seriösa självmordstankar för har börjat tänka över vad livet har för mening och känner bara hur meningslöst det är. man föds, går skola, jobbar och sedan dör man. så känner jag just nu.
jag själv tror åxå att jag har adhd då jag har jättesvårt att koncentrera mig i skolan, har problem med min aggression (brukar slå mina knytnävar i väggen tills dom domnar och sånt), men ingen vuxen bryr sig, dom säger bara att jag hittar på.
nu har jag förlorat tilliten till mina föräldrar genom att ha kvar kontakten med en jag inte får ha kontakten med. jag känner mig jättetom och förlorad i migsjälv för jag vet inte ens varför jag mår dåligt och gör som jag gör. behöver verkligen hjälp :(
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev.
Du låter som en klok tjej som vet vad som är rätt och fel. Vilka vänner som är bra för dig och vad som är lagligt och olagligt. Du har fått utegångsförbud och telefonförbud. Det som är bra är att dina föräldrar bry sig om dig och reagerar på det du gör. Skulle önska att ni kunde komma fram till en annan lösning än bestraffningar. Det ni behöver samtala om är på vilket sätt du kan få hjälp att återuppta kontakten med dina gamla kamrater.
Att göra olagliga saker skapar som sagt problem och försämrar din relation med dina föräldrar, är ingen nyhet för dig. Bra att du vill bryta detta beteende och byta umgängeskrets. Om du visar att du är på rätt väg kommer dina föräldrar säkert komma över det som du tror sårat dom och det du känner skuld över. För att klara av dessa stora förändringar kommer du behöva stöd.
Nu över till det viktigaste och det jag ser väldigt allvarligt på. Du skriver att du haft seriösa självmordstankar och tycker livet känns meningslöst. När livet känns tungt förstår jag att du tänker att livets kretslopp innehåller få glädjeämnen. Hoppas att du kommer fylla ditt liv med mycket mer än det du räknar upp.
Du tar upp en oro över att din familj ska splittras på grund av ditt beteende. Socialtjänstens är till för alla. Förstår din oro men målet med den hjälp du och din familj kan komma att erbjudas har till syfte att familjen ska hålla ihop, inte splittras och att familjemedlemmarna ska fungera och må bättre. Att omhänderta barn och ungdomar med tvång är det sista någon vill.
Du tror att du har ADHD. Den frågan går att ta reda på. Vanligtvis via BUP eller barnläkarmottagningen. Det är olika beroende på var i landet man bor. Diskutera saken med dina föräldrar och dina lärare som också kommer att kunna ge sin bedömning. Det är en fråga om skolan delar din bild att du har koncentrationsproblem.  Låter som du får kämpa hårt i skolan med att följa med i undervisningen och dina ilske utbrott verkar skapa problem.
Jag önskar dig lycka till.