Allt har bara rasat för mig
jag ä bara 13 år O jag röker, dricker mig full typ varje dag, O skär mig O allt för att jag mår dåligt, och nu den senaste tiden har allt bara rasat för mig, mina föräldrar bryr sig inte ett skit om mig, jag har typ inga vänner som bryr sig om mig, och skolan förstör mig så jävla mycket för allt jag vill är att göra mina föräldrar stolta men de går inte för de hittar alltid nåt fel i det jag gör, jag har under den senaste månaden gått och planerar hur jag ska dö, och de skrämmer mig, snälla hjälp de behövs

BUP svarar:
Hej!
Jag blir väldigt berörd av det du skriver. Det är ett förtvivlat rop på hjälp, på att någon ska se dig. I din första mening skriver du att bara är 13 år. När allt rasar behöver man någon som står för trygghet och stabilitet. Men när man känner sig ensam och övergiven är det så svårt att be om hjälp, för man tror ju inte att någon ska förstå en.
Många unga känner som du, att de inte kan få dessa så viktiga förutsättningar, (tröst, stöd, trygghet och stabilitet) för att kunna växa, från sina föräldrar. Ibland har det med åldern att göra, men inte alltid. När man är i din ålder, i puberteten, så börjar man det som vi brukar kalla en frigörelseprocess, eller självständighetsutveckling. Man går från att vara bara "barn" och helt beroende av föräldrars stöd och omsorg- till att vilja bli sin egen individ som klarar mer själv. Det kan vara en ganska tuff, period det minns jag jag också, men det brukar bli bättre med tiden.
Med detta sagt så vill jag att du ska veta att jag absolut förstår att många unga har det svårt hemma på ett sätt som inte bara har med självständighetsutveckling att göra. Man kan känna att föräldrar "skiter" i en, fast det inte riktigt är så när man tänker efter. Men det kan också vara så att det är helt sant. Då är det helt avgörande att försöka hitta någon annan som bryr sig. Finns det någon sådan vuxen som du litar på, som du skulle kunna vända dig till? Till exempel en släkting, mentor eller tränare? Fundera lite på det.
Om du tycker att det är bättre att prata med människor som inte känner dig så väl, så finns det möjlighet att få stöd på nätet, anonymt om du så önskar. Det kan kännas bra att få sortera lite i alla känslor och tankar, i all sorg och ensamhet, ilska och förtvivlan, med någon som inte har en så nära relation med dig.  Vad tror du om det, som ett första steg?  Jag tänker att du på sikt också behöver hjälp med relationen till dina föräldrar, för de finns ju i ditt liv i många år till. Tjejzonen har en chatt som är öppen varje kväll mellan 20.00 och 22.00. Deras Storasystrar är så fina, tröstande och peppande. Våga testa!
Nu kanske du undrar varför jag uppmanar dig till att prata med någon? Jag säger det eftersom att jag vet att det oftast hjälper. Bara att få sätta ord på det som är så bekymmersamt för en brukar kännas hjälpsamt. Det öppnar också upp för nya tankar och lösningar. Om man går helt själv med sina tankar så finns det risk att dessa bara går som i en loop, runt, runt, och att det så att säga fastnar där.
Jag skulle verkligen önska att du orkade samla lite kraft och mod nu och ge mina råd en chans. Att dricka alkohol eller skada sig kommer inte lösa dina problem, det vet jag säkert. Att våga lita på någon och be om hjälp är helt klart den rätta vägen att gå. Du behöver någon som är på din sida nu, som kan kämpa med dig, med skolproblem, föräldraproblem och med ensamheten. Du ska inte ge upp, livet kommer inte alltid kännas så här hopplöst.
Jag skickar dig massor med pepp, tröst, mod och hopp!