Har ingenting att må bra av
Hej, jag har ingenting att må bra över... Jag tror jag har adhd och ska få göra test för det snart men jag hatar allt annat i mitt liv. Jag skär mig, röker, försöker ta självmord och hatar min skola. Jag hatar alla elever och de hatar mig, jag hatar och varje lärare hatar mig mer än alla elever mot mig (vi går från dagis upp till nian på skolan) osv. Maten är ett helvete och mina få vänner jag har får tvinga i mig mat för att jag ska äta. Jag vill ha hjälp för att må bra igen men hur? Hur ska jag få något jag velat ha i 5 år? Hur ska jag kunna få det jag önskar mest över hela jorden? Jag har hört tjatet om att jag inte är ensam men hur ska jag kunna må bra igen? HUR?
Nellie

BUP svarar:
Hej!
Du ger verkligen uttryck för jättestarka känslor som måste vara jobbigt och plågsamt att känna. Du ger en bild av någon ung person som har bara hatiska känslor, men vet du, jag tror att det kanske är en lika djup förtvivlan, en djupt liggande ledsenhet som också plågar dig. Att inte känna sig älskad uppskattad är en svår känsla. Att känna sig hatad är mer än det.
Jag vet ingenting om dig, jag kan inte säga att det inte är så som du skriver. Fast när man uppfattar att "alla är emot mig" då bukar det vara så att man på något sätt väljer bort att se det som talar emot det. Och du skriver själv att dina vänner ser dig, de bryr sig om dig, de är oroliga för dig när du slarvar med maten. Det gör man inte om man hatar någon.
Du kommer att göra en ADHD-utredning och det betyder att dina föräldrar och dina lärare ser åtminstone en del av dina svårigheter och vill att du ska få hjälp. Men jag vill säga direkt att en utredning av det slaget är en sak. Dina stormiga känslor är i ganska stor del en annan fråga. Inte minst för det är dina känslor som får dig att skära dig och som får dig att tänka på självmord.
Hur mycket vet dina föräldrar om att du känner dig hatad? Hur mycket vet de om ditt självskadebeteende? Det är jätteviktigt att allt detta kommer upp i samband med att du gör din utredning. Man kan få effektiv behandling och stödinsatser för svårigheter med koncentration och/eller impulsivitet. Men att få hjälp med att kunna sluta skada sig och få bort självmordstankarna kräver mer specifik behandling för just dessa.
Jag vill stärka dig i din beslutsamhet att du vill må bra igen. För att nå dit måste den person som utreder dig få hela bilden av dina problem för att få en chans att kunna hjälpa dig. Försök att vara helt uppriktigt så som du har skrivit till oss. Den är den enda vägen till ditt mål, att må bra igen.