Misslyckas med självmord
Funderar på att ta slut på mitt liv men vill inte misslyckas med det, jag har ju bra dagar också men orkar inte, att leva är inget för mig. Vill bara inte såra andra när jag dör. Ska man dra sig bort först så folk vänjer sig att man inte är i närheten? Vill inte skada personen som hittar mig. Vill liksom inte förstöra personers liv bara för att jag inte vill leva men jag förstör ju nu med så skillnaden är väl bara lite annorlunda. Vad händer om man har försökt ta sitt liv men misslyckas?
d

BUP svarar:
Hej!
Du har det svårt, jobbigt, jag antar att du just inte ser något hopp och du tror inte att någon kan hjälpa dig. Därför vill du att du får hjälp av oss att på ett effektivt sätt kunna ta livet av dig. Men min decennielånga erfarenhet med ungdomar som befann sig i liknande livssituation  som du vet jag att de egentligen vill få hjälp med att kunna leva.
Du skriver ingenting om vad är det som fungerar så dåligt i ditt liv att du har hamnat i en så bottenlös förtvivlan och hopplöshet. Finns det någon i din omgivning (hemma, i skolan, bland kompisar) som vet om hur du lider? Du skriver att du inte vill såra någon. Det betyder att du har några andra att tänka på med omsorg. Kan du tänka dig att samma personer skulle vilja hjälpa dig med dina mörka tankar och känslor?
Jag vet att när man är helt ensam med sina problem, när man känner att man inte är älskad får man sådana dystra tankar. Din formulering att du tror att du förstör för andra i alla fall kan komma från att du på något sätt tar på dig ansvar för allt möjligt, jag kan inte ens gissa för vad.
I en sådan situation är viktigast att du hittar någon att prata med. Om du inte tror att någon i din omgivning vill lyssna och kan förstå kan du börja med att chatta med någon på nätet, till ex tjejzonen.sesjälvmordslinjen eller snarast gå till ungdomsmottagningen eller ringa/komma till BUP-mottagningen. Med självmordstankar kan man komma direkt och din ålder kan du göra det själv.
Som sagt vet jag inte vad som orsakar ditt lidande, din hopplöshet. Men jag är säker på att det finns utvägar, det finns lösningar på dina svårigheter om du börjar tala om vilka de är. Jag är också säker på att du förtjänar ett liv som du verkligen vill leva men du måste våga prova dina chanser.
Sök hjälp direkt!