Vill kunna känna mig trygg i skolan
Hej BUP!Jag är en tjej på 16 år som nu i augusti precis börjat mitt första år i gymnasiet, jag visste redan från börjat att det skulle bli jobbigt pga min dyslexi.
Men jag klarar inte av skolan första dagen gick helt ok jag var skit nervös men jag klarade av det, men det blir bara värre och värre jag känner att jag har hamnat på fel linje och jag skäms över hur jag ser ut och min okunnighet. Dag 2 och 3 spydde jag påvägen dit och bara grät och grät jag är ett vrak känslomässigt och jag mår jätte dåligt jag frågar mig själv om det verkligen ska vara såhär jobbig, har haft för mycket ångest och har inte kunnat gå dit på 6 dagar. Jag får bara mer och mer ångest dels för att jag missar skolan men oxå för att jag inte äns vågar gå dit känner mig jätte dålig.
jag hade jätte svårt i 9 oxå jag hamnade efter pga att jag hade för mycket ångest för att gå dit alla dagar men jag har aldrig haft så svårt som jag har nu jag tycker synd om mina föräldrar som måste handskas med dethär dom är så himla snälla mot mig och försöker altid hjälpa mig.
Och jag har verkligen ingen aning om vad jag ska jobba med när jag blir äldre det ger mig så mycket stress tänk om jag aldrig får något jobb. Och jag har även jätte svårt att prata med folk tänk om jag håller på att utveckla nån socialfobi känner inte att jag har panikångest, men jag skäms verkligen över mig just, nu känner jag mig bara som en gråtande klump av ångest känner mig aldrig glad längre och jag tycker så synd om mina fina föräldrar. Känner mig så ensam har typ inga vänner men är ganska van att vara ensamvarg så det är inte det största problemet men känner verkligen igen mig med oro, ångest och panik. Hur ska jag göra för att kunna gå till skolan och känna mig trygg där?Tacksam för svar!
Stella01

BUP svarar:
Hej Stella!
Du har verkligen fått en tuff start på gymnasiet!
Då jag läser ditt mejl så får jag bilden av en tjej som har kämpat oerhört för att klara av skolan, men som hela tiden haft en tuff motståndare i dyslexin. Jag kan inte låta bli att undra över vilken hjälp du fått i skolan för dina svårigheter. Så kämpigt som du hade det i 9:an och har det nu i skolan, ska du inte behöva ha det. Det är inte rimligt att behöva ha så mycket ångest och vara så ledsen på grund av skolan! Då måste något förändras.
Jag tycker också att det är allvarligt att svårigheterna i skolan börjar drabba din självbild. Du börjar skämmas över ditt utseende och tycker du är okunnig. Det låter som att du nu hamnat i en negativ spiral, då ångesten gör att du inte orkar gå till skolan och sedan förvärras ångesten av att du då kommer ändå mer efter i skolan.
Du funderar på om du hamnat på fel linje - och det kanske du har. Många ungdomar byter linje efter att de börjat i gymnasiet då de kommer på att något annat passar dem bättre.
Jag tycker i så fall att det är viktigt att du först grundligt pratar igenom ett eventuellt byte av linje med någon kunnig personal på skolan, så att det blir bra för dig.
Framför allt funderar jag på hur mycket stöd och hjälp du får för din dyslexi i skolan och hur mycket du fått tidigare.
Kan du kanske få en bättre skolsituation genom att få en betydligt mer anpassad skolgång utifrån dyslexin och eventuellt utifrån andra orsaker också?
Jag får intrycket av att du har en alldeles för stressande skolsituation och att den behöver förändras och anpassas utifrån din situation. Då kan du säkert också känna dig nöjdare med dig själv och hur du har det i stort.
Du beskriver dina föräldrar så ömsint och varmt. Det låter då som om de skulle kunna bli ett fint stöd för dig nu då du verkligen behöver det. Du tycker synd om dina föräldrar men i det här läget så måste du tänka på dig själv! De är vuxna personer och kan själva hämta stöd utifrån, om de behöver det.
Låt dina föräldrar hjälpa dig i samtal med skolan om hur din skolsituation ska förbättras. Du kan också genast ta kontakt med skolkuratorn för att prata med hen. Du har rätt till en bättre skolsituation och att överhuvudtaget må bra!
Varmt lycka till!