Van vid att ha allting för mig själv
Jag har sedan några år tillbaka och ganska nyligen blivit utsatt för våld,mobbning och våldtäkt. Jag mår extremt dåligt och har ett självskadebeteende, jag går redan till bup. Problemet är jag vet inte hur jag ska kunna berätta saker eller ens öppna mig för någon, jag är van vid att ha allting för mig själv.
Mina föräldrar och jag har ingen direkt relation till varandra dom sköter sitt och jag mitt men såfort vi är hos bup är dom som helt andra personer. Dom leker förstående och pratar om mig till läkaren om hur jag inte är som jag brukar och inte samma person, att dom inte känner igen mig.
Men hela saken är att jag mått dåligt sedan jag var 12år, jag skrev självmordsbrev flera gånger bara att jag backade ändå alltid ur tillsist och skar mig istället. Jag har fortfarande ärr idag från när jag var 12år och skar mig. På någon vänster slutade jag med det men har börjat nu igen ännu värre än sist, mina armar, ben, höfter allting är sönder skuret.
Jag har försökt ta livet 2 gånger men misslyckats och vaknat dagen efter. Sist tog jag säkert runt 70-80 tabletter bara att jag visste inte riktigt vad det var för tabletter mer än att det var utskrivet från en läkare.jag vågar inte berätta det för min psykolog, det kommer bli så mycket problem hemma då.
Man kan inte prata om självmord eller att må dåligt i min familj eller släkt då det är av ett tabu ämne eftersom min morfars syster tog livet av sig när hon var 19år. Hon tog massa tabeller och somnade in, min lillasyster som är född 2002 försökte för drygt ett år sedan också ta sitt liv genom tabletter och hon lyckades nästan. Hade det inte varit för hon skulle gå ut med vår hund hade hon inte levt idag.
Jag har massa mediciner men inget hjälper. Jag vill ha hjälp men ändå inte, jag vill leva ena sekunden men inte andra och samtidigt ser jag ingen framtid.
-S

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt gripande brev. Varför ska barn/ungdomar alltid ta så mycket hänsyn till sina föräldrar?!
De skulle knappast avlida om du berättade som det är! Du skriver det skulle bli problem hemma. Så bra tänker jag. Då kanske du och dina föräldrar skulle få en mer levande relation igen. Du skriver att nu har ni ingen direkt relation till varandra. De sköter sitt och du ditt.
När ni träffar din läkare skriver du att de ”leker förstående”. Hur ska de kunna vara på allvar förstående om du inte säger som det är? De tror du är en annan! Du är 17 år och har offrat mycket och varit med om mycket. Du skriver att du ser ingen framtid.
Jag tycker mycket bestämt att nu ska du börja tänka främst på dig själv. Berätta både för BUP och dina föräldrar hur du egentligen mår och ge dina föräldrar en chans att bli "riktiga" föräldrar igen.
Du har hållit mycket inne och inte berättat under lång tid. Du skriver att du är van att ha allting för dig själv. Jag tänker att det på sätt och vis ger dig en del kontroll. Att berätta kan kännas som att man överlämnar sig själv i någon mening och det kan kännas att man blir beroende. Det kan kännas som en risk både att bli förstådd och att inte bli förstådd. I ena fallet att förlora sin självständighet och kanske bli beroende av någon annan och i det senare fallet naturligtvis risken att känna en stor besvikelse om man blottar sig. Det kan handla om mycket annat också.
Så att öppna sig för någon är inte alltid så lätt om man, som du, inte är van. Men jag tycker naturligtvis att du ska försöka.
Till att börja med skulle du kunna säga till din BUP kontakt att du är rädd för och att du har svårt att öppna dig. Det är bättre att du säger det än att hålla masken och undanhålla. Ingen begär du ska vara öppen som en bok och du får komma ihåg att ingen kan tvinga dig att prata. Du bestämmer hela tiden själv vad du vill säga och inte.
Men naturligtvis kan du få bättre hjälp om du berättar mer som det är. Du skriver hit för du känner av ditt problem. Hoppas mitt svar kunnat hjälpa dig på något sätt.
Lycka till!