Trivs verkligen inte med mig själv
Hej, jag är 13 år och har ett jätte stort problem. Jag trivs värkligen inte med mig sj. Alltså de ä svårt att förklara men jag kan typ inte äns gå förbi någon utan och känna mig obekväm, inte äns gå utanför mitt hus. De känns som om hela jag är misslyckad, fast ändå vet jag att jag ä fin osv.. Jätte dålig självkänsla.. Snälla hjälp mig på något sätt, jag vill inte må så här. Och jag vet att man ska röra på sig osv för att må bättre, och jag gjorde de ett tag, fast nu orkar jag inte mer... Jag känner mig nere och har tappat livslusten:/
//A

BUP svarar:
Hej A och tack för ditt brev!
Jättetråkigt att höra att du inte trivs med dig själv. Tyvärr är du inte ensam om att känna så här. Många i din ålder mår dåligt och har dåligt självförtroende. Att börja gilla sig själv är inte alltid så enkelt. Man kan ju inte bara säga åt sig själv: "nu ska du börja älska dig själv", eller hur?
Jag tror att man får bättre självförtroende om man gör mycket av det som får en att må bra. Att du har varit ute och rört på dig är mycket riktigt jättebra och det är bra att göra det även om man känner ett stort motstånd. Men jag tror att det kan behövas mer. Har du några bra kompisar? Det kan vara bra att ringa eller chatta med en kompis när livet suger och man känner sig riktigt nere.
Ibland kan det vara bra att prata med någon som inte är så nära en som familj och vänner är. Någon helt utomstående. Det tror jag skulle vara bra för dig.
Du kan testa Tjejzonen och när skolan börjar kan det vara en god idé att gå till skolkuratorn och be att få prata med hen om hur du kan få hjälp att må bättre och inte vara så ledsen.
Ta hand om dig.