Har ångest och kan inte sova
Jag är en 16 snart 17 årig tjej som bor i en lägenhet hemma hos min mamma. Min bror som är 22 år gammal bor också här och han beter sig riktigt illa. Min mamma är deprimerad och klarar inte av att göra något åt situationen här hemma. Min bror bodde innan han flyttade hit igen hos min pappa som inte kom bra överens med min bror. Det var meningen att min bror skulle bo här i ett litet tag och sedan skulle han hitta ett eget boende men det blev aldrig så. Nu har han bott här i över ett halvår och det enda han gör varje dag är att kolla på serier och spela spel. Han har en kompis här ganska ofta som håller på med droger och är inblandad i kriminella gäng, kompisen och hans tjej som är runt 35 år gammal har också skaffat en hund nyligen som min bror utan att ha frågat min mamma har hit och är hundvakt åt. Vi har en katt hemma som nu inte vågar gå utanför min mammas rum eftersom att hunden springer efter den. Det kommer också ofta hit nya människor som har kontakt med min brors kompis, jag har ingen aning om vilka de här personerna är men helt plötsligt när jag ligger i mitt rum så hör man en ny främmande röst och då brukar jag låsa dörren till mitt rum eftersom att man vet aldrig vad det är för person som kommer hit. Min bror håller också på med droger, det är hans kompis som ger honom det i utbyte mot att han är hundvakt eller att han får bo här ett tag. Min mamma har också stora problem med pengar och för att hon inte ska få mindre bostadsbidrag så har hon skrivit att min bror inte bor här på heltid och därför när jag pratade om att kontakta socialen så fick hon panik eftersom att det finns risk att hon blir betalningsskyldig om någon får reda på att min bror bor här. Det är jag som städar och fixar här hemma, om jag inte skulle fråga min mamma om vi kan laga middag så skulle vi aldrig göra det. Det är dock inte så ofta jag är hemma längre eftersom att jag har en pojkvän som bor ensam och jag vill inte vara hemma när situationen är såhär. Min pojkvän har inte mycket pengar och han har inte råd att försörja mig så därför måste jag åka hem ibland när pengarna börjar ta slut. Jag har ångest och kan knappt sova om nätterna, jag är 100% säker på att detta är anledningen till varför. Jag funderar själv på att skaffa jobb och tjäna egna pengar men det är nästan omöjligt när man är under 18 och inte har körkort. Jag vill inte att min mamma ska få lida för det min bror gör, innan han bodde här så fungerade det relativt bra här hemma och jag har ingenting emot att städa och fixa när det bara är jag och hon som bor här. Tills mamma blir frisk i alla fall. Jag vill inte bo hos min pappa eftersom att han är alkoholist och kan bli våldsam och han är manipulerande och narcissistisk. Min syster jobbar som lärare och bor i en lägenhet i stan där jag går i skolan och tidigare redan innan min bror flyttade hit så pratade vi om att jag skulle flytta till henne eftersom att det är inte jättebra för mig att bo ihop med min mamma som är deprimerad. Men jag tyckte inte att det behövdes lika mycket då som det gör nu och vi gjorde aldrig nånting utav det. Nu så skulle jag inte ha nånting alls emot det förutom att hon har skaffat en kille som är lite speciell och jag tror inte att han vill att jag ska bo där. Ett problem är också att om jag inte är skriven hos min mamma så får hon mindre bostadsbidrag och hon har ju problem med pengar. Vad ska jag göra? Det är så mycket och jag vet inte vad jag ska göra.
Jennifer

BUP svarar:
Hej Jennifer!
En sådan svår situation du lever i!
Det är inte helt lätt att svara på vad du kan göra. Jag tycker att du lever i en ohållbar hemmiljö utifrån det du beskriver i brevet. Din mamma förefaller inte själv orka göra så mycket åt det och då måste du få hjälp utifrån!
Jag tycker att du ska söka upp skolkuratorn på din skola med en gång och berätta hur det är för dig. Du kan också söka upp socialförvaltningen i din kommun.
Det viktiga är att du inte fortsätter att ha det så här hemma. Du skriver att du tidigare hade kunnat flytta till din syster men att det nu är mer tveksamt då hon har en ny sambo.
I vilket fall som helst så tycker jag inte att du ska låta dig hindras av mammas bostadsbidrag. Din mamma är vuxen och har möjligheter att söka ekonomiskt stöd genom det sociala om hon har ekonomiska svårigheter. Du ska ju inte behöva ta ansvar för din mamma utan det är hon som har ansvar för dig och bör se till vad som bäst för dig under din uppväxt.
Sedan är det väldigt fint med din omtanke och medkänsla om din mamma som är deprimerad och jag får en känsla av att du tycker mycket om henne. Din pappa har förstås också ansvar för dig, men det låter på dig som han inte alls kan leva upp till det.
Du är i en ålder då du behöver kraft och ork att ta hand om dig själv och planera för ditt eget liv framöver med skola, utbildning och jobb. Det kan inte vara lätt när du får ångest av hemsituationen och inte kan sova om nätterna.
Det är inte rimligt att ha det så!
Jag tycker att du snarast ska söka upp skolkuratorn i din skola eller ungdomsmottagningen eller socialförvaltningen i din kommun och be om hjälp med hemsituationen. Du kan också ringa till eller chatta med BRIS för att få stöd.
Ta hand om dig, det är du värd!