Förlorat vänner och orolig för storebror
hej bup. jag har börjat förlorat kompisar en för en och vet inte vad jag ska göra. jag skär mig och mår inte alls bra, är också orolig över min storebror som gör olaglia saker som att sno osv, våger inte säga till mamma eller någon. Vad ska jag göra?
E

BUP svarar:
Hej!
Alla människor mår dåligt av att ha problem och oro som man inte vet vad man ska göra åt. Svårast är det när man känner sig ensam.
Då finns det en risk att man känner sig otillräcklig och vänder den känslan mot sig själv så att man gör sig illa. Och du har säkert redan märkt att det inte hjälper att skära sig, att det istället gör det värre. Många som skriver till oss känner igen sig i det.
Det som man ska göra är att be om hjälp. Så som du gjorde nu när du hörde av dig hit!
Du berättar om att du har förlorat kompisar och att du också är orolig för din bror. Även om du inte vet om du vågar tycker jag att du ska berätta för mamma om hur du mår och varför.
Om du tycker att det just nu är för svårt att säga något till mamma, undrar jag om det kan finnas någon annan vuxen i din närhet som du kan försöka prata med. Det kan vara en lärare, en skolkurator eller skolsköterskan på skolan, någon släkting, granne eller kompis förälder.
Det allra viktigaste är att inte sitta ensam med hemligheter och tunga tankar. Även om det känns omöjligt innan att våga berätta för någon brukar känslan när man har gjort det vara en stor lättnad. Och när det känns lättare kanske du till och med kan hitta tillbaka till dina kompisar igen.