Svårt att plugga
Hejsan BUP, jag är en 15 årig tjej som precis börjat 9:an. Jag har svårt att plugga inför prov får oftast omprov och klara mig precis, jag har sagt till min lärare att jag har svårt att koncentrera mig redan i 8:an, Vad ska jag göra mina föräldrar tror också detta men jag vill helst inte göra en utredning eller ska jag göra det. Har alltid haft problem med läs och skriv i alla ämnen. Jag har gjort mopedkort provet över 6 gånger kan detta betyda att jag har svårt med koncentrationssvårigheter? Tack för svar:)
S

BUP svarar:
Hej S!
Du säger att du haft problem med att läsa och skriva och att du har svårt att koncentrera dig. Dessa är sådana svårigheter som verkligen kräver en noggrann bedömning. Det är jättebra att du ändå har klarat dig under alla åren i skolan. Det betyder att du har en stark vilja och uthållighet, du kan kämpa mycket och hårt.
Men du kanske skulle kunna få det lättare om man reder ut vad dina svårigheter i plugget beror på eller hänger ihop med. I så fall skulle du kunna få mer anpassade omständigheter och eventuellt hjälpmedel/metoder som underlättar inlärningen och koncentrationen.
Det är något förvånande att man tidigare inte gjort någon utredning av dina läs- och skrivsvårigheter som är välkända och ofta förekommande problem hos många barn. Därför finns det speciella metoder att stötta barnen med dessa svårigheter. Det som du kallar koncentrationsproblem kan vara en följd av dina andra specifika inlärningssvårigheter eller kan vara helt oberoende av dem.
Mitt raka svar på din fråga är att du absolut måste göra en utredning på dessa problem. Har man till exempel diagnostiserade läs- och skrivsvårigheter kan man få anpassade förutsättningar att skriva prov (även i körkortsammanhang).
Detta är viktigt för din framtid. För att du ska kunna klara av gymnasiet och även senare studier behöver du veta vad du behöver för eventuella stödåtgärder för att lyckas med framtida studier.
Det är bra att dina föräldrar ser en del av problemen. Tala med dem igen, du kan säga vilket svar du fick av mig här. Dina föräldrar och du ska ha ett möte med skolan och bestämma hur ni går vidare för att genomföra dessa nödvändiga bedömningar. Skolan vet vilken del av utredningen görs i skolan till exempel av en specialpedagog och vad man eventuellt behöver hänvisa till BUP.
Ta tag i detta nu, ju snabbare det går desto bättre för dig!
PS. Läs de artiklar ja bifogar här nedan, du kommer att se ännu klarare vad du behöver göra.