Hjälp mig att inte skada någon
Hej, jag är en 14 årig tjej som nu börjat åttan.
Ända sen 5:an har jag haft problem med att konsentrera mig på lektioner men också att kontrollera mig själv. Förra året i sjuan så blev jag så irriterad på en av mina kompisar under lektionen, jag visste inte vad jag skulle göra jag ville. bara slå någon men det slutade med att jag kastade min dator i väggen. Detta har pågått länge, jag kan bli sur eller irriterad på någon och min kontroll över mitt beteende bara försvinner. Jag vet inte om jag har Adhd, add eller om jag bara är allmänt störd.
snälla hjälp, behöver det verkligen nästa gång kommer det sluta med att jag skadar någon vilket jag inte vill!!

BUP svarar:
Hej!
Du låter så klok! Kloka människor funderar över sig själva och hur de påverkar andra runt omkring sig, precis som du gör.
Du har helt rätt i att när man blir så arg så att man tappar kontrollen över sitt beteende och kanske förstör grejer eller gör illa någon är det viktigt att man får hjälp med det.
Det kan vara så att du har den där extra känsligheten som kallas Adhd eller så kan det vara annat som gör att du reagerar starkt och har svårt med koncentration. Vad det beror på kan man inte veta om man undersöker det närmare. På BUP arbetar de som är specialister på att göra sådana undersökningar.
Du berättar att det har pågått i flera år att du har haft de här svårigheterna. Det låter väldigt jobbigt.
Jag föreslår att du genast berättar för någon vuxen i din närhet om hur du känner dig, att du tycker att det är svårt att koncentrera sig och att du tycker att du tappar kontrollen över ditt beteende. Kan du berätta för dina föräldrar? Vänd dig annars till någon på skolan, en lärare, skolkuratorn eller skolsköterskan.