Tror jag har aggressionsproblem
Tror jag har aggressionsproblem.
Jag blir väldigt arg lätt över små saker och när jag blir arg så brukar jag bli ledsen och arg samtidigt. Då brukar jag ta ut min ilska på saker, t.ex att göra något mot mig själv, slå något eller något annat.
Jag brukar oftast bli så arg när jag är hemma,inte när jag är med mina kompisar eller i skolan eller ute någon stans, kan fortfarande bli arg då men inte lika arg.
Jag har berättat de här för min familj men dom tror inte på mig och säger bara du har inte aggressionsproblem osv. För dom tror inte på mig så ofta.
Vad ska jag göra tycker ni?
TT

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tänker att du verkar inte ha aggressionsproblem på det sättet att andra reagerar på det. Dina föräldrar tycker inte det och dina kamrater har ingen anledning.
Men det hindrar ju inte att du själv ändå upplever det och tycker att det är besvärligt. Du skriver att du ofta blir väldigt arg hemma och att du blir arg över småsaker och att du tar ut din ilska på saker. Du skriver inte vad det är för småsaker du bli arg över.
Det låter inte som konflikter med dina föräldrar? Kan det var att du blir arg på dig själv över något du inte lyckas med så bra som du önskar? Du skriver att du kan göra något mot dig själv. Blir du arg på dig själv? Du skriver också att du blir väldigt arg. Det kanske känns obehagligt och inte riktigt adekvat. En ilska du inte riktigt kan förstå? Det kan vara obehagligt att bli för arg.
Jag tycker du ska fortsätta försöka förstå vad det är du blir arg över och varför det oroar dig. Kan du pröva prata med någon förälder igen eller kanske kan du prata med din skolkurator och se om det hjälper dig.
Lycka till!