Har länge känt mig orolig för småsaker
Hej nu är de så att ja har i flera år känt mig orolig för småsaker väldigt ofta  och tänker alldeles för mycket som att inbilla sig och tro saker som gör mig orolig och så att jag överdriver mycket och tror något dåligt som gjort mig stressad, nervös eller orolig. det kan vara om man varit på en dejt till exempel om vi haft de trevligt men tänkt jätte mycket under dejten vad hon verkar tycka o tänka om mig och om hon känner likadant och efter dejten är slut så kan ja blivit stressad och orolig. Det kan vara småsaker som att någon kommenterar nånting till mig så tänker ja mycket på de varför hen sa så och inte nått annat. Jag har tänkt ofta som när jag varit på en dejt hur de kommer gå hela tiden så jag kan aldrig hålla mig lugn, bara stressad.
Vad kan jag göra för att minska på stressen,oron och att jag ska försöka sluta inbilla mig och överdriva när jag tänker på små eller stora saker?
E.C

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror många känner igen sig i det du beskriver. Både att man under en dejt undrar och nog letar efter tecken på vad den andre tycker om en. Men också som du beskriver att man kan bli orolig efter en dejt och även om det gått bra under dejten att det uppkommer en oro efteråt.Så jag tror alla är mer eller mindre upptagna av de frågor du tar upp och känner sig mer eller mindre stressade och nervösa.
Att bli stressad, orolig och nervös i lagom grad behöver inte vara ett hinder i kontakten. Det låter som du fortsätter att dejta även om du känner av denna stress och det är bra för jag tror övning ger färdighet. Det är som med anställningsintervjuer till jobb. Man kan lära sig bemästra sin nervositet och sin stress och det brukar bli lättare ju fler intervjuer man varit med om.
Du verkar mycket medveten om vad som händer med dig. Du skriver att du blir orolig över ”småsaker”. Du ger inget exempel, men jag tror att det är något som du i slutändan tycker är en småsak men egentligen börjar som en större sak. Du skriver att du inbillar dig och överdriver och jag förstår att du blir upptagen av dessa yttranden och att det tar tid för dig att komma vidare. Jag tror du undrar över om den andre tycker om dig eller inte och du försöker lista ut det genom att fundera på hur den andre uppträder och säger men att du kanske tolkar fel ibland. Små saker kan bli feltolkade och därmed viktiga?
Du undrar hur du ska göra för att minska på stressen och oron och sluta inbilla dig och överdriva.Det finns alltid ett mått av ovisshet i kontakten med andra. Speciellt vid en dejt då man träffar någon man inte känner. Jag tror du ska försöka stå ut med denna ovisshet. Ditt grubblande över "småsaker" kan kanske ses som ett sätt att bemästra oro och nervositet men det verkar inte fungera så bra. Kanske dina försök att tyda små saker bara gör dig mer orolig för det kan lätt bli att dina egna rädslor tar över och ditt tänkande leder inte till någon vetskap om den andre utan bara mer oro. Vill du veta något om den andre är det bäst att fråga. Om det här blir ett stort problem som du känner hindrar dig i kontakten med andra tycker jag du ska ta kontakt med en vårdcentral eller ungdomsmottagning där du bor. Där kan du få hjälp.