Tjejen som vill prata men inte med BUP
Hej.Min mamma har märkt att jag mår dåligt.Hon har sagt att hon ska ringa om en tid här.
Men sen så är det såhär,jag vill inte prata med er om nått.För jag har två kompisar som har kommit till BUP och pratat med er om sina problem,och ni har tydligen inte tystnadsplikt?För ni hade berättat för socialen om ena problemet,och andra problemet för min andra kompis hade ni berättat om för hennes föräldrar.
Och det här är mitt problem med varför jag inte vill prata med er..för att jag inte vill att mina föräldrar ska veta någonting om vad vi pratar om..inte ett dugg.Det är därför jag inte pratar med dom om mina problem förstår ni väll?
En tjej som inte vill prata med bup men ändå så vill hon prata.

BUP svarar:
Hej Maja!
Tack för ditt uppriktiga mejl!
Först vill jag säga att vi på BUP har en strikt tystnadsplikt. Men i vissa undantagsfall kan man vara tvungen att kontakta socialtjänsten om t.ex barnet behöver mer skydd. När det gäller tonåringar då har man också tystnadsplikt men man försöker koppla in föräldrarna för att bättre kunna hjälpa barnet eller om skyddet kräver detta. Du kan läsa mer om detta i den artikel jag bifogar här.
Så, jag vet inte vad det handlade om i dina kompisars fall. Men jag tycker det är mycket bra att din mamma är uppmärksam på dig och att hon märker att du mår dåligt. Hon bryr sig tydligen om dig!
Jag förstår att du ändå inte vill att hon ska få reda på allt du talar om med dina kompisar. Men på BUP kan man få egna samtal vid sidan om samtal. Du har möjlighet att markera vad du inte vill ska komma fram.
Du har själv möjlighet att ta kontakt med undomsmottagningen och börja där med egna samtal. Där kan du få hjälp med att sortera ut vad det är för sorts hjälp som är bäst för dig. En annan möjlighet är att du skriver till tjeszonen.se och börjar nysta i dina bekymmer helt anonymt med hjälp av en "chattsyster".
Men det viktigaste är att du inte går runt och mår dåligt. Det finns hjälp och stöd att få!