Önskar ni kunde kontakta mina föräldrar
Hej!
jag har ALLTID varit den i familjen som är tyst, den som ingen bryr sig om, den som man kan skylla på (om något gått sönder osv), den som ALLDRIG blivit sedd, den fula, den tjocka, den irriterande osv...
Men jag har pricis börjat i en ny skola (då det var då jag började påriktigt att banta och bli smalare osv).
Det var bra i början men, men sen började dem stöta ut mig och jag började undra om det var på grun av att jag gjort något mot dem, men kan inte komma på något. Sen så kom jag på att det kanske var på grund av hur jag såg ut, så jag började äta mindre och mindre, jag blev smalare och har rasat i vikt det skedde på "bara" tre månader.
Jag vill bara få bekräftelse på att jag blivit smalare (speciellt av mina föräldrar) och det ända jag vill just nu är att dem ska ta kontakt med bup och att jag ska bli sedd. Och då dem inte kontaktat bup så äter jag mindre och mindre bara för att dem ska kontakta er och värkligen se mig.
Det har även gått så långt att mina kompisar börjat ta efter och blivit drabbade,har även skadat mig själv och jag vet, det hjälper inte och man får bara fula ärr men när man väl gör det så känns det så bra, man liksom lever eller vad man nu kan förklara det som..
Jag bara önskar att ni kunnde kontakta mina föräldrar osv men förstår att det inte är så lätt tyvärr...
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag blev tagen av ditt brev och din starka längtan efter att dina föräldrar ska se dig och förstå hur du har det - en känsla som jag tycker du ska fortsätta lyssna till. Jag tycker det låter väldigt allvarligt att du mår så här.
Du har helt rätt, vi har ingen möjlighet att kontakta dina föräldrar. Det kanske är så att dina föräldrar har sett tecken på att du inte mår bra och att de själva har svårt att ta upp det på ett bra sätt med dig?
Ibland när föräldrar blir mycket oroade så kan de uttrycka sig kritiskt och verka arga. Jag vet så klart inte hur det varit för dig, men jag tycker det låter hoppfullt att du har en längtan att de ska få veta.
Att berätta för föräldrarna brukar vara ett viktigt steg på vägen till att kunna må bättre igen och känna sig mer förstådd.
Jag tycker du ska gå till din skolkurator, eller skolsköterska, och berätta precis det här som du skrivit till oss. Skolkuratorn kan hjälpa till att kontakta dina föräldrar och ge stöd att berätta för dina föräldrar hur jobbigt du har det.
Skolkuratorn kan också ge vägledning till att du kan få vidare hjälp kring dina ätstörningar.
Jag önskar dig lycka till!