Behöver prata med någon
Hej,
Jag behöver ha nån att prata med.
Under cirka 1 år har jag börjat må dåligt, jag övertänker allt och mår inpricip dåligt för allt jag gör, och känner mig inte trygg hemma då de är mycket bråk, känner att jag inte kan prata mee mina vänner så att de tar mig seriöst eller så. De är svårt att skriva ner vad jag känner och varför jag mår dåligt men jag orkar inte mer!, jag funderar ungefär varje dag på hur jag ska ta mitt liv, jag har ungen bra relation till mina föräldrar så de vet inte om och samma sak mee mina vänner, Jag tycker inte att livet är intressant längre och vill inte leva mitt liv.
Jag vet om att min mamma har depression men hon har inte berättat de för mig utan fick reda på de själv. Vet inte iaf de kan vara ärfligt men jag vill bara ha någon att prata med och se iaf jag kan ha någon diagnos av något slag eller nått.

BUP svarar:
Hej!
Du har helt rätt, du behöver prata med någon - det är just det du behöver.
Hemmet som ska vara den trygga platsen är inte alls det. Du känner inte att du kan tala med dina föräldrar, vilket skulle vara det naturliga. Men om och när det inte är möjligt, måste man hitta andra som man kan anförtro sig till och som lyssnar, förstår och kan ge stöd.
Det är din ensamhet som ska brytas (läs också den länk om detta som jag bifogar nedan).
På nätet föreslår jag att du går in på tjejzonen.se där du kan chatta med någon. Det kan vara ett första steg till att du beskriver din situation och får råd, stöd och vägledning.
Om du vill gå vidare till ett personligt möte rekommenderar jag att du söker upp ungdomsmottagningen. Där finns behandlare som väl förstår ungdomarnas situation. Även problemen hemma och relationer med kompisar.
I första taget är det detta som du ska göra. Oroa dig inte för att du "ärver" mammas depression. Det är sant att man kan ha en ärftlig läggning för att reagera på svårigheter med nedstämdhet, men det är inte samma sak som att ärva en depression.
Efter att du har fått stöd och hjälp den här vägen kommer det att visa sig om du behöver mer än just samtal. I så fall kan din kontakt på ungdomsmottagningen hjälpa dig vidare till ytterligare kontakt med vården.
Börja med det jag föreslår. Det finns goda chanser att du får lättnad och styrka som förändrar din stämning och du lär dig nya sätt att se på ditt liv och hantera problemen.