Mår dåligt över allt
Hej.. orkar egentligen inte skriva detta men måste. Jag är en tjej på 15 år som mår i princip dåligt över allt. Jag har kroppskomplex för jag tycker att jag är tjock även om jag tränar löpning, äter ändå som vanligt men får ångest över det och har bestämt mig för att äta mindre. I skolan förra året så åt jag nästan ingen skolmat och då pratade min mentor med mig men då storgrät jag bara. Jag fick gå till sköterskan som sa att jag var typ normalviktiga på gränsen till under och jag blev glad! Jag vill va riktigt pinnsmal men det går ju inte, sen dess har jag gått upp och hatar mig för det! Andra problem som jag har är att jag oroar mig över allt! Jag har ångest inför skolan för kompisar, läxorna och all stress som kommer med skolan. Jag har haft problem med mina vänner förra året då alla var emot mig och då låste jag in mig på toan hela rasten. Jag har skilda föräldrar och mamma har hittat en ny som hon är hos hela tiden och han har 4 barn och det känns som hennes nya familj även om hon säger att hon älskar mig mest så känns det inte så... jag bråkar mkt med pappa också och får ofta kommentarer som tex: unjävel, flytta till mamma med dig, du är bara problem, orkar inte med dig och massa hemska saker. Sen andra dan kan det va bra men nästa så är allt ett helvete. Jag har haft självmordstankar väldigt länge men vågar inte, vill skära mig men vet inte hur så jag suddar på mig själv istället så det går hål på huden! Jag får hjärnsläpp när jag skriver detta för att jag kan verkligen inte få fram allt som jag känner. Sen så har vi inte så stort umgänge heller vilket får mig att känna att det är nåt fel på oss ännu mer! Jag orkar verkligen ingeting längre vill inte till skolan! Fan! Gråter när jag tänker på skolan med stress och att det inte kommer bli bra med mina kompisar! Jag har haft skit sen ja va 11 och alltid hatat mig själv. När mina föräldrar bodde ihop så hade vi extrema bråk och jag blev slagen tex dragen i håret, vanliga slag på kroppen mm. Jag rymde hemifrån och en gång så ringde mina förändrar polisen som fick leta efter mig. Jag gråter varje dag! Förlåt om jag skriver väldigt rörigt men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för jag vill få fram allt men det går inte! jag har ångest över att bli äldre också för att man måste klara sig själv och det vuxna bryr sig inte lika mkt om en, och vet inte hur jag ska kunna det. Orkar inte skriva mer men har tyvärr inte fått fram allt men nu ska jag lägga mig och antagligen gråta och ha ångest över att skolan början om en vecka och känna mig tjock och stressad. Men iallafall jag orkar inte mer.
M
ms

BUP svarar:
Hej ms!
Så kämpigt du har det och har haft länge! Då jag läser brevet så undrar jag hur du orkat kämpa med ångest och oro och en så jobbig situation hemma sedan du var 11 år och det är lätt att förstå att du nu faktiskt inte orkar mer. Det låter alldeles för tungt som du har det och du låter också som du varit alldeles för ensam med alla svåra känslor och alla bråk som varit hemma.
Det är positivt att du ändå haft en kontakt med skolsköterskan, även om jag tycker att det låter som om den mest handlat om vikten och du har ju så mycket mer som du behöver hjälp med.
Ingen ung människa ska behöva ha det så kämpigt som du har det och jag tycker du ska ta kontakt med skolkuratorn på din skola för att få hjälp med hela din situation. Du har rätt att få stöd och hjälp för att hitta vägar framåt för att kunna må bättre både i skolan, bland kamrater och hemma. Delvis kommer det att handla om hur du ska kunna tycka om dig själv bättre och vara mer nöjd med den du är.
Du berättar också om extrema bråk hemma innan dina föräldrar separerade. Jag blir upprörd då jag läser att du också blev både slagen och dragen i håret. Det är helt oacceptabelt och dessutom olagligt att slå barn i Sverige. Sådant kan skada barne både fysiskt och psykiskt.
Tänk på att du har rätt att må bra och nu är det din tur att få stöd och hjälp, så att du kan nå dit. När skolan börjar så tycker jag att du ska söka upp skolkuratorn med en gång och be att få prata med hen om hur du har det Du kan också gå in på nätet och få stöd genom att chatta med Tjejzonen eller BRIS. Till BRIS kan du också ringa.
Hoppas du hittar fram till den hjälp du behöver!