Får inte hjälp för min ätstörning
Hej!
Jag har en ätstörning och har för många gånger försökt att få hjälp för detta men jag får den inte. Mina föräldrar vet och vi har varit hos vårdcentralen då jag tog blodprov mm för att kolla så att mina värden var okej och det var dem. Min dockor skickade också en remiss till en ätstörningsklinik där jag bor och där med till bup. Från kliniken fick jag svar att jag inte var "sjuk" nog för att få hjälp hos dem. Att jag inte var sjuk nog tog jag som om jag inte var underviktig nog för hjälp och har gått ner flera kg på några veckor pga detta. BUP har jag ännu inte fått svar från och det var flera månader sen min docktor skickade remissen och jag orkar inte mer jag måste få hjälp! Inte bara för min ätstörning och också mina självmordstankar och jag är rädd för vad jag kan kanske göra om min ätstörning och tankarna fortsätter.
ps: jag är obekväm med att ringa till bup och jag vet inte vad jag kan göra. Jag känner mig helt maktlös över mitt liv!
mvh en 14-årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ge inte upp!
Det är verkligen bra att du söker hjälp för din ätstörning. Du skriver att ätstörningskliniken inte tyckte du var "sjuk" nog för att få deras vård. Det verkar som du tog detta som ett negativt budskap.
Jag antar att skälet var att du kände dig avvisad, men jag tänker att du blev avvisad av ett bra skäl. Du var inte så "sjuk" att du platsade där. Men kanske var det detta att bli avvisad som du reagerade så starkt över? Kanske känner du dig avvisad även nu när de inte hör utav sig? Och det är lätt att känna sig maktlös när man är tvungen att bara vänta på att någon annan ska höra av sig.
Men det är helt OK att ta kontakt med BUP och berätta att du nu fått vänta alldeles för länge och att du nu mår väldigt dåligt. Du kan ringa själv men det är lättare om du överlåter detta till dina föräldrar. Så prata med dem och be dem ringa på en gång!
Lycka till!!