Livrädd för att gå upp i vikt
Hej BUP!
En tjej på 16 år här. Jag väger 43 kg och är 1,50 m lång. Och jag har läst på internet att det är för lite i vikt för min längd. Men jag är LIVRÄDD för att gå upp i vikt! Igår 13/8 grät jag för jag kände mig tjock när jag i andras ögon är väldigt smal:( jag tycker att jag e tjock och känner mig ibland som ett monster. Jag har väldigt mycket komplex över detta. Jag ska boka en tid hos bup snart men vet inte hur mycket jag kommer våga berätta.
Hoppas ni har ett svar på vad problemet med vikten och det kan bero på:/
Monstret:(

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som så målande beskriver hur tufft det kan kännas att ha komplex för sin kropp.
Jag har inget direkt svar på din fråga vad just ditt problem med vikten kan bero på. För att kunna det skulle jag behöva träffa dig och lära känna dig mer på djupet.
Det jag förstår är ändå att du har det jättesvårt eftersom du är livrädd att gå upp i vikt. Det påverkar då förstås en stor del av ditt liv.
Så här svårt ska du förstås inte behöva ha det! Det låter väldigt bra att du är på väg att boka tid med BUP! Vår erfarenhet är att det är svårt att klara sådana här problem utan hjälp utifrån och att det är bättre ju tidigare som man får hjälp.
Jag kan lova dig att du har allt att vinna på att försöka berätta allt - eller åtminstone det mesta! Du har då störst möjlighet att få rätt hjälp. Om det känns lättare att skriva än att prata så kan du ju pröva att komplettera samtalen med att också skriva brev till den behandlare du träffar på BUP.
Du kan också berätta för behandlaren att du tycker det är svårt att berätta allt, så kan hen hjälpa dig extra mycket att prata. Framför allt är vi som arbetar på BUP vana vid att ungdomar kan tycka att det är jättesvårt att berätta om sig själva så - det delar du med de flesta som kommer till oss.
Hoppas du snart får den hjälp du behöver!