När jag började 7:an så gick allt utför
Hej!
Jag är en tjej på 14 år som ska börja 8an nu till hösten. Jag har aldrig haft några större problem i skolan eller koncentrationsproblem förut men när jag började 7an så gick allt utför. Jag tyckte att allt blev svårt i skolan, jag glömde bort vad läraren sa på genomgångarna. När vi har läsförståelse och hörförståelse (både svenska & engelska) så glömmer jag bort vad jag precis hört och läst, det kan även bli så om jag kollar en vanlig film hemma. Det är väldigt få saker som fastnar i min hjärna, det spelar ingen roll hur många gånger jag läser samma sak det fastnar bara inte.
Jag har också väldigt stora problem med matten, där det blir alldeles för mycket siffror, tecken,  många olika sätt att man ska lösa uppgifter på och ingen kan förklara så jag förstår. När man inte kan matte känns det även som att man behandlas på ett sämre sätt för att jag inte förstår. Långa instruktioner blir även för mycket att ta in samtidigt, det blir för rörigt i min hjärna så jag behöver läsa allting flera gånger och det hjälper inte heller alla gånger.
Skolan är det som påverkar min koncentration mest. Jag känner mig sämre än alla andra eftersom ingen av mina kompisar är i samma situation som mig, det känns inte som att någon förstår mig. Även ibland på mina handbolls och fotbollsträningar så kan jag ha svårt för att ta in instruktionerna av en ny övning, vilket också är påfrestande eftersom jag då inte förstår hur jag ska göra.
Jag vet inte vad jag ska göra för att det ska bli bättre, jag har pratat med mamma och pappa men det känns inte som att de förstår att jag verkligen inte kan få sakerna att fastna...
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver hit då du inte vet vad du ska göra för att det ska bli bättre!
Jag tycker att du hittills gjort något väldigt bra genom att du pratat med din mamma och pappa om hur du har det - även om det inte känns som om de förstår hur du har det.
Ibland kan det ta ta tid för föräldrar att inse att deras barn har det svårt. De ser ju dig i en helt annan situation och då märks kanske inte dina svårigheter så mycket, eller i alla fall väldigt lite. Försök därför att berätta om igen för dem hur dina svårigheter ställer till problem för dig i skolan och på träningar, så kanske de förstår lite mer vartefter. Berätta gärna väldigt konkret vad som händer i olika situationer så blir det lättare för dem.
Dina föräldrar, liksom du själv, är vana vid att det gått bra för dig i skolan upp genom åren ända till högstadiet och då kan det vara lite svårt att förstå att situationen plötsligt kan ändra sig så mycket.
På högstadiet ökar kraven i skolan och då kan det bli så att svårigheter som inte märkts tidigare plötsligt blir tydligare. Det är därför vanligt att ungdomar på högstadiet berättar om svårigheter särskilt med matte som är ett ämne som då blir mycket mer krävande.
Det kan sedan vara svårt att reda ut "vad som är vad" då man har svårigheter att hänga med i olika ämnen i skolan. Om du exempelvis blir stressad av att inte förstå så får du säkert svårare att koncentrera dig än du skulle ha annars.
Det är också lätt att då få dåligt självförtroende och det påverkar också förmågan att koncentrera sig och förstå och minnas.
Jag tycker att du ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta precis hur du har det. Hen kan hjälpa dig att se vad som kan göras för att du ska få det bättre i skolan och kunna må bra igen!