Det enda jag vill är att gå ned i vikt
Hej!
Jag är en tjej på 13 år snart 14! Och det ända jag vill är att gå ner i vikt så jag kräker upp maten: Och är tränar ganska mycket! Och även så så rider jag 2-5 gånger per vecka!
Och sen har jag också skärt mig ett antal gånger för att jag tycker att jag är för tjock och fr jag får ångest när jag äter!
Snälla hjälp mig!
hjälp mig

BUP svarar:
Hej!
Så tufft du verkar ha det! Det måste kännas förfärligt att vara så upptagen av mat och vikt som du är! Jag hoppas verkligen att det här svaret kan vara till någon hjälp för dig hur du ska hitta vägar till att må bra igen.
Du skriver att du tycker att du är för tjock och jag uppfattar då att du anar att du egentligen inte alls är så tjock. Då man har en ätstörning får man många gånger en felaktig kroppsuppfattning och det gör att man tycker att man är tjock fast man inte alls är det. Eftersom man tror att man är tjock så vill man gå ner ännu mer i vikt fast man egentligen är smal.
Det är då viktigt att få hjälp till att bryta den utvecklingen, eftersom kroppen mår dåligt av att inte få tillräckligt med näring och det blir också svårt att orka med det vanliga livet med skola och kamrater.
Jag förstår av ditt brev att du inte alls känner att du mår bra. Du verkar så jagad av mat och vikt och träning så jag kan tänka mig att det inte är ofta som du känner dig nöjd och glad. Jag tycker att du så fort som möjligt bör få hjälp med de här problemen så att du kan må bättre.
Om du inte redan pratat med dina föräldrar så börja med att göra det. Du kommer att behöva stöd och hjälp hemma för att klara av att äta vanligt. Du kan sedan be dem ringa närmaste BUP-mottagning och be om en tid för dig där. På BUP är vi vana vid liknande problem och där kan du få bra hjälp!
För det mesta behövs hjälp och stöd från både föräldrar och behandlare för att orka börja äta vanligt och sluta självskadandet och jag hoppas verkligen du kan få det stödet med en gång.
Det är du värd!