Pappa säger att jag förstör familjen
Va ska jag göra? Min pappa förstör min familj och han fattar inte de. Mamma har föreslagit familje terapi men han säger att de är vårt fel. Ja o min pappa bråkar en del och han säger om jag inte slutar kommer jag förstöra hela familjen. Jag vet inte vad jag ska göra. Min mamma vill inte ens prata med honom för har börjar skrika så fort man säger att han har gjort nått fel.  Hjälp mig snälla
Michaela

BUP svarar:
Hej Michaela!
Det är verkligen tråkigt att ni har dessa svåra konflikter i familjen. Jag förstår av dina rader att det i grund och botten är en hel del problem mellan dina föräldrar.
Det är tur att din mamma ser det som ett familjeangelägenhet och hon tycker säkert inte att det skulle bero på dig. Jag anar att du kan få viss tröst och stöd hos henne.
En sak vill jag verkligen betona och jag vill att du lägger det på minnet. Vuxna måste lösa sina problem själva och det är aldrig barnen som har ansvaret för att familjelivet fungerar! Det är bara jättesorgligt om någon förälder lägger skuld på sitt barn.
Du skriver att inte ens din mamma kan prata med din pappa som bara börjar skrika. Tyvärr tror jag inte att du själv kan göra så mycket åt det utan det är din mamma som behöver kämpa vidare med det på ett eller annat sätt.
Jag hoppas du får hjälp av din mamma så att du inte tar på dig skuld som inte är din!
Det är dina föräldrars ansvar att lösa detta så att du får ett bra hem att växa upp i!
Om du tycker du skulle behöva tala om din situation lite mer kan du skriva till tjejzonen.se och få en chattsyster att bolla dina tankar med.
Lycka till!